פירוש הביטוי: 'התפרסם', 'יצא שמו בעולם'.
דוגמאות:
– כבר בראשית דרכו בעולם המשפט יצא לו מוניטין של שופט ישר ומבריק.
– עסקיה החדשים עלו יפה, ולמוצרי הבריאות שלה יצאו מוניטין ברחבי העולם כולו.
מוֹנֵטָה (moneta) היא 'מטבע' בלטינית. מקור המילה הוא בשם אֵלָה שבמקדשהּ ברומא נטבעו המטבעות. מילה זו או גלגולים שלה נכנסו לשפות רבות (למשל באנגלית היא מקור המילה mint וגם מקור המילה money), וכמילים יווניות ורומיות רבות היא מצאה דרכה אל ספרות חז"ל. ראשוני המטבעות ידועים לנו מממלכת לודיה שבאסיה הקטנה (יוון הקדומה) מן המאה השישית לפני הספירה. מאז ועד היום – בזכות תפוצתם הרחבה, עמידותם והאפשרות להטביע בהם סמלים, ציורים ופרצופים – הם משמשים להפצת רעיונות, מאורעות ואישים. מי שדיוקנו מוטבע במטבע הוא בהכרח אדם חשוב, ושמו נודע או ייוודע ברבים.
במקרא יש פסוקים מפסוקים שונים על דמויות שיצא שמען בעולם, ומדרש בראשית רבה דורש אותם כמכוונים לפרסום על גבי מטבעות דווקא. הוא אף ממשיך ומתאר את מראה המטבעות, הגם שבחיי חלק מהאישים הנזכרים רעיון הטבעת מטבעות טרם בא לעולם: "ארבעה הם שיצא להם מוניטא בעולם: "אברהם – 'ואעשך לגוי גדול' [בראשית יב, ב] – שיצא לו מוניטא. ומַהוא מוניטא שלו? זקן וזקינה מצד זה ובחור ובתולה מצד זה; ויהושע – 'ויהי ה' את יהושע ויהי שמעו בכל הארץ' [יהושע ו, כז] – יצא לו מוניטא בעולם. ומַהוא מוניטא שלו? שור מיכָּן [= מכאן] וראם מיכָּן על שם 'בכור שורו הדר לו וקרני ראם' [דברים לג, יז]; דוד – 'וַיצא שם דויד בכל הארצות' [דברי הימים א יד, יז] – יצא לו מוניטא בעולם. ומַהוא מוניטא שלו? מקל ותרמיל מיכָּן ומגדל מיכָּן על שם 'כמגדל דויד צוארך' [שיר השירים ד, ד]; מרדכי – 'כי גדול מרדכי בבית המלך ושמעו הולך בכל המדינות' [אסתר ט, ד] – שיצא לו מוניטא בעולם. ומַהוא מוניטא שלו? שק ואפר מיכָּן ועטרת זהב מיכָּן" (בראשית רבה לט, יא).
את המילה מוניטא אפשר למצוא בגרסאות שונות כתובה גם מוניטון ואף מוניטין, והצורה מוניטין היא שהתקבלה בעברית החדשה. מוניטין בלשוננו איננו רק הפרסום אלא גם השם הטוב הנלווה לו. במקור המילה היא לשון יחיד בדומה למילה מטרופולין (יצא מוניטא / מוניטון / מוניטין), וגם היום רגיל יותר צירוף כגון מוניטין עסקי (ביחיד). ואולם מאחר שעל הרוב הסיומת ־ין היא לשון רבים (דוגמת אירוסין ונישואין), משמש בימינו לצד הצירוף 'יצא לו מוניטין' גם 'יצאו לו מוניטין', ולפי החלטת האקדמיה שתי הדרכים כשרות.