סיפורו של המיזם "מילים מילים" בכיתות ה' של בית הספר
מאת נטלי גוטמן, רכזת פרויקטים ומקצועות רבי מלל בבית הספר הריאלי העברי בחיפה
המיזם עסק בשאלה כיצד נולדות מילים חדשות בשפה העברית.
השאלה ליוותה את המיזם כולו כשאלה פורייה אשר מזמנת את התלמידים לחקר. במסגרת המיזם התלמידים למדו על התקופות השונות בשפה העברית ועל התמורות שחלו בשפה בכל תקופה, למדו על הגישה הטהרנית ועל הגישה ההתפתחותית, ונתבקשו לכתוב טקסט טיעון המביע את עמדתם על השוני בין שתי הגישות הללו. במקביל התלמידים קראו את הספר "הבכור לבית אב"י" מאת דבורה עומר, והכירו את מפעל חייו של מחיה השפה. בתחום הלשוני התחלנו בחזרה כללית על חלקי הדיבר והגדרנו את תפקידי המילים במשפט. המשכנו לסוגי משפטים, ולבסוף נכנסנו לנושא הליבה של המיזם – דרכי תצורת שם העצם. התלמידים למדו, חקרו, חיפשו וניתחו מילים ותרגלו את זיהוי דרכי תצורתן.
וכאן הגענו לשיאו של המיזם: התלמידים התבקשו לחפש מילה לועזית שאין לה עדיין חלופה בשפה העברית, ולהמציא לה חלופה עברית על פי החוקים שלמדנו בדרכי תצורת השם. בתהליך התלמידים יישמו את החומר הנלמד. לא אחת תלמידים התאמצו בניסיונות חוזרים למצוא את החלופה המתאימה. בשלב הכנת התוצרים שילבנו את המורה לאומנות, והיא עזרה לתלמידים לעצב את הכרזות שבהן הציגו את המילה שבחרו, את החידוש ואת ההסבר על דרך התצורה.
בסיום המיזם התלמידים מילאו משוב, רפלקצייה, ותיארו מיזם מאתגר, מסקרן, לעיתים קשה אך כזה שעירב אותם מאוד בתהליך ודרש מהם להיות פעילים, מעורבים וחקרנים.
המיזם הסתיים בתערוכת כרזות שהוצגה בבית הספר. תלמידי שאר הכיתות הוזמנו להתרשם ולצפות במילים החדשות שנולדו.
בהצעות למילים חדשות שהציעו התלמידים:
- אסטרולוגיה – היככבות
- אסטרונומיה – חללות
- בלונדיני – זהובן
- גיטרה – מיתרית
- ג'ירפה – גבוהית
- גרפיטי – קיור
- זברה – פסית
- מוזאון – מיצגון
- מוזיקה – צלילייה
- קטשופ – עגבניון
- רובוט – פעולאי
[ha_slideshow]