פיעל ציווי
נטיית כינויי היחיד
אותי | אותךָ | אותךְ | אותו | אותה | |
אתה | הַלְּלֵ֫נִי | הַלְּלֵ֫הוּ / הַלְּלֶ֫נּוּ / הַלְּלוֹ | הַלְּלֶ֫הָ / הַלְּלֶ֫נָָּה / הַלְּלָהּ | ||
רַחֲמֵ֫נִי | רַחֲמֵ֫הוּ / רַחֲמֶ֫נּוּ / רַחֲמוֹ | רַחֲמֶ֫הָ / רַחֲמֶ֫נָּה / רַחֲמָהּ | |||
בָּֽרְכֵ֫נִי | בָּֽרְכֵ֫הוּ / בָּֽרְכֶ֫נּוּ / בָּֽרְכוֹ | בָּֽרְכֶ֫הָ / בָּֽרְכֶ֫נָּה / בָּֽרְכָהּ | |||
שַׁלְּחֵ֫נִי | שַׁלְּחֵ֫הוּ / שַׁלְּחֶ֫נּוּ / שַׁלְּחוֹ | שַׁלְּחֶ֫הָ / שַׁלְּחֶ֫נָּה / שַׁלְּחָהּ | |||
רַפְּאֵ֫נִי | רַפְּאֵ֫הוּ / רַפְּאֶ֫נּוּ / רַפְּאוֹ | רַפְּאֶ֫הָ / רַפְּאֶ֫נָּה / רַפְּאָהּ | |||
צַוֵּ֫נִי | צַוֵּ֫הוּ / צַוֶּ֫נּוּ / צַוּוֹ | צַוֶּ֫הָ / צַוֶּ֫נָּה / צַוָּהּ | |||
רוֹמְמֵ֫נִי | רוֹמְמֵהוּ / רוֹמְמֶ֫נּוּ / רוֹמְמוֹ | רוֹמְמֶ֫הָ / רוֹמְמֶ֫נָּה / רוֹמְמָהּ | |||
גַּלְגְּלֵ֫נִי | גַּלְגְּלֵ֫הוּ / גַּלְגְּלֶ֫נּוּ / גַּלְגְּלוֹ | גַּלְגְּלֶ֫הָ / גַּלְגְּלֶ֫נָּה / גַּלְגְּלָהּ | |||
את | הַלְּלִינִי | הַלְּלִ֫יהוּ | הַלְּלִ֫יהָ | ||
רַחֲמִ֫ינִי | רַחֲמִ֫יהוּ | רַחֲמִ֫יהָ | |||
בָּֽרְכִ֫ינִי | בָּֽרְכִ֫יהוּ | בָּֽרְכִ֫יהָ | |||
שַׁלְּחִ֫ינִי | שַׁלְּחִ֫יהוּ | שַׁלְּחִ֫יהָ | |||
רַפְּאִ֫ינִי | רַפְּאִ֫יהוּ | רַפְּאִ֫יהָ | |||
צַוִּ֫ינִי | צַוִּ֫יהוּ | צַוִּ֫יהָ | |||
רוֹמְמִ֫ינִי | רוֹמְמִ֫יהוּ | רוֹמְמִ֫יהָ | |||
גַּלְגְּלִ֫ינִי | גַּלְגְּלִ֫יהוּ | גַּלְגְּלִ֫יהָ | |||
אתם / אתן | הַלְּלוּ֫נִי | הַלְּלוּ֫הוּ | הַלְּלוּ֫הָ | ||
רַחֲמוּ֫נִי | רַחֲמוּ֫הוּ | רַחֲמוּ֫הָ | |||
בָּֽרְכוּ֫נִי | בָּֽרְכוּ֫הוּ | בָּֽרְכוּ֫הָ | |||
שַׁלְּחוּ֫נִי | שַׁלְּחוּ֫הוּ | שַׁלְּחוּ֫הָ | |||
רַפְּאוּ֫נִי | רַפְּאוּ֫הוּ | רַפְּאוּ֫הָ | |||
צַוּוּ֫נִי | צַוּוּ֫הוּ | צַוּוּ֫הָ | |||
רוֹמְמוּ֫נִי | רוֹמְמוּ֫הוּ | רוֹמְמוּ֫הָ | |||
גַּלְגְּלוּ֫נִי | גַּלְגְּלוּ֫הוּ | גַּלְגְּלוּ֫הָ |
נטיית כינויי הרבים
אותנו | אתכם | אתכן | אותם | אותן | |
אתה | הַלְּלֵ֫נוּ | הַלְּלֵם | הַלְּלֵן | ||
רַחֲמֵ֫נוּ | רַחֲמֵם | רַחֲמֵן | |||
בָּֽרְכֵ֫נוּ | בָּֽרְכֵם | בָּֽרְכֵן | |||
שַׁלְּחֵ֫נוּ | שַׁלְּחֵם | שַׁלְּחֵן | |||
רַפְּאֵ֫נוּ | רַפְּאֵם | רַפְּאֵן | |||
צַוֵּ֫נוּ | צַוֵּם | צַוֵּן | |||
רוֹמְמֵ֫נוּ | רוֹמְמֵם | רוֹמְמֵן | |||
גַּלְגְּלֵ֫נוּ | גַּלְגְּלֵם | גַּלְגְּלֵן | |||
את | הַלְּלִ֫ינוּ | הַלְּלִים | הַלְּלִין | ||
רַחֲמִ֫ינוּ | רַחֲמִים | רַחֲמִין | |||
בָּֽרְכִ֫ינוּ | בָּֽרְכִים | בָּֽרְכִין | |||
שַׁלְּחִ֫ינוּ | שַׁלְּחִים | שַׁלְּחִין | |||
רַפְּאִ֫ינוּ | רַפְּאִים | רַפְּאִין | |||
צַוִּ֫ינוּ | צַוִּים | צַוִּין | |||
רוֹמְמִ֫ינוּ | רוֹמְמִים | רוֹמְמִין | |||
גַּלְגְּלִ֫ינוּ | גַּלְגְּלִים | גַּלְגְּלִין | |||
אתם / אתן | הַלְּלוּ֫נוּ | הַלְּלוּם | הַלְּלוּן | ||
רַחֲמוּ֫נוּ | רַחֲמוּם | רַחֲמוּן | |||
בָּֽרְכוּ֫נוּ | בָּֽרְכוּם | בָּֽרְכוּן | |||
שַׁלְּחוּ֫נוּ | שַׁלְּחוּם | שַׁלְּחוּן | |||
רַפְּאוּ֫נוּ | רַפְּאוּם | רַפְּאוּן | |||
צַוּוּ֫נוּ | צַוּוּם | צַוּוּן | |||
רוֹמְמוּ֫נוּ | רוֹמְמוּם | רוֹמְמוּן | |||
גַּלְגְּלוּ֫נוּ | גַּלְגְּלוּם | גַּלְגְּלוּן |
בניין נפעל | |||
ע"ו (לא דגוש) | ע"ו (דגוש) | ע"ע | |
עבר | נְסוּגוֹתִי / נָסֹגְתִּי | נִזֹּנְתִּי[1] | נְסַבּוֹתִי / נֵחַנְתִּי[2] |
נְסוּגוֹתָ / נָסֹגְתָּ, נְסוּגוֹת / נָסֹגְתְּ | נִזֹּנְתָּ, נִזֹּנְתְּ | נְסַבּוֹתָ, נְסַבּוֹת / נֵחַנְתָּ, נֵחַנְתְּ | |
נָסוֹג, נָסוֹגָה | נִזּוֹן, נִזּוֹנָה | נָסַב, נָסַבָּה / נֵחַן, נֵחַנָּה | |
נְסוּגוֹנוּ / נָסֹגְנוּ | נִזֹּנּוּ | נְסַבּוֹנוּ / נֵחַנּוּ | |
נְסוּגוֹתֶם-ן, נְסָגְתֶּם-ן[3] | נִזָּנְתֶּם-ן | נְסַבּוֹתֶם-ן / נֵחַנְתֶּם-ן | |
נָסוֹגוּ | נִזּוֹנוּ | נָסַבּוּ / נֵחַנּוּ | |
הווה | נָסוֹג, נְסוֹגָה | נִזּוֹן, נִזּוֹנָה[4] | נָסָב, נְסַבָּה / נֵחָן, נֵחַנָּה |
נְסוֹגִים[5], נְסוֹגוֹת | נִזּוֹנִים, נִזּוֹנוֹת | נְסַבִּים, נְסַבּוֹת / נֵחַנִּים, נֵחַנּוֹת | |
עתיד | אֶסּוֹג / אִסּוֹג | אֶסַּב / אִסַּב[6] | |
תִּסּוֹג,תִּסּוֹגִי | תִּסַּב, תִּסַּבִּי | ||
יִסּוֹג, תִּסּוֹג | יִסַּב, תִּסַּב | ||
נִסּוֹג | נִסַּב | ||
תִּסּוֹגוּ, תִּסֹּגְנָה[7] | תִּסַּבּוּ, תִּסַּבְנָה[7] | ||
יִסּוֹגוּ, תִּסֹּגְנָה[7] | יִסַּבּוּ, תִּסַּבְנָה[7] | ||
ציווי | הִסּוֹג, הִסּוֹגִי | הִסַּב, הִסַּבִּי | |
הִסּוֹגוּ, הִסֹּגְנָה[7] | הִסַּבּוּ, הִסַּבְנָה[7] | ||
שם הפועל | לְהִסּוֹג | לְהִסֵּב / לְהִסַּב / לְהִסֹּב |
הצירי המלא מתקיים תמיד. למשל: חֵיק חֵיקְכֶם, מֵיתָר מֵיתָרִים מֵיתְרֵיהֶם, רֵיחַ רֵיחוֹת רֵיחוֹתֵיכֶם.
תנו דעתכם: צירי מלא בא כאשר היו"ד היא מן השורש. למשל: אֵיד, אֵימָה, אֵיפָה, אֵיתָן, בֵּיצָה, חֵיק, מֵידָע, מֵיטָב, מֵימָן, מֵינֶקֶת, מֵישָׁרִים, סֵיפָה, צֵידָה, רֵיק, שֵׁינָן, תֵּימָן, וכן מְהֵימָן, מֵימְרָה, מֵירְכָה, רֵישָׁה.
כן בא צירי מלא בשמות אחרים ובהם: אֵיבָר, הֵיכָל, זְעֵיר, כֵּילַף, עֵירֹם, פֵּיגָם, פְּסֵיפָס, צֵירֵי, קֵיסָם, שֵׁיזָף.
בשמות האלה הצירי הוא צירי חסר: לֵצָן, לֵצָנוּת.
1. הה"א במשקל הַפְעָלָה בגזרת ע"ו ובגזרת הכפולים מנוקדת בסגול כשפ' הפועל גרונית. למשל: הֶאָצָה, הֶחָלָה, הֶעָזָה, הֶעָרָה.
2. שמות במשקל הַפְעָלָה מגזרת הכפולים מנוקדים על דרך שם הפעולה בגזרת ע"ו – בלא דגש. למשל: הֶאָטָה, הֲגָנָה, הֲזָמָה, הֲסָבָה.
אלה הכללים לתשלום דגש בבניינים הדגושים פִּעֵל פֻּעַל והִתְפַּעֵל ובמשקלים פִּעוּל והִתְפַּעֲלוּת:
1. לפני אל"ף ורי"ש פ' הפועל מנוקדת בתנועה גדולה. למשל: פֵּאֵר, פֹּאַר, הִתְפָּאֵר, פֵּאוּר, הִתְפָּאֲרוּת, עֵרֵב, עֹרַב, הִתְעָרֵב, עֵרוּב, הִתְעָרְבוּת. הוא הדין לפעלים נֵאֵף, נֵאֵץ[1] ולשם הפעולה מֵאוּס.
2. לפני חי"ת פ' הפועל מנוקדת בתנועה קטנה. למשל: אִחֵר[2], מְאֻחָר, הִתְאַחֵר, אִחוּר, הִתְאַחֲרוּת.
3. לפני ה"א ועי"ן פ' הפועל מנוקדת בתנועה קטנה בבניינים פִּעֵל והִתְפַּעֵל ובמשקלים פִּעוּל והִתְפַּעֲלוּת, למשל: טִהֵר, הִטַּהֵר, הִטַּהֲרוּת, טִהוּר, שִׁעֵר, שִׁעוּר; ובתנועה גדולה (חולם חסר) בבניין פֻּעַל, למשל: טֹהַר, מְשֹׁעָר.
אפשר ליצור צורות נקבה לכל תואר, תפקיד ודרגה שנושאת אישה, כגון 'ראש' – רֹאשַׁת ממשלה, ראשת עיר (בריבוי: רָאשוֹת עיר), 'משנה' – המשנָה לנשיא בית המשפט העליון (בריבוי: מִשְׁנוֹת).
בשמות דרגות וכיו"ב שהם צירופים, צורת הנקבה באה פעמים ברכיב השני כגון רב־טוראית ותת־אלופה, ופעמים ברכיב הראשון כגון רבת סרן.
ראו גם סיומת נקבה בראשי תיבות.
כל קמץ הבא בשם הנפרד בהברה מוטעמת שהיא ההברה האחרונה, משתנה לפתח בנסמך היחיד ולפני כינויי הנוכחים ־כֶם,־כֶן. למשל: דָּבָר דְּבַר־ דְּבַרְכֶם, מַלְכָּה מַלְכַּת־ מַלְכַּתְכֶם, סוֹלְלָה סוֹלְלַת־(תותחים)[1], רָץ רַץ־ רַצְכֶם, כְּתָב כְּתַב־ כְּתַבְכֶם, תְּשׂוּמָה תְּשׂוּמַת־(לב,[2] ליבו).
יוצאים מכלל זה השמות המסתיימים ב־ָא, שהקמץ בהם מתקיים בנסמך היחיד. למשל: מוֹצָא מוֹצָא־, תָּא תָּא־ (אבל מוֹצַאֲכֶם, תַּאֲכֶם).
הערות
- כלל זה כוחו יפה גם בשמות שהקמץ בהברתם האחרונה מתקיים בנטייה, כגון השמות במשקל פַּעָל: דַּיָּן דַּיַּן־ דַּיַּנְכֶם. ואולם אין הדברים אמורים בשמות בסיומת ־ָה הנוטים על דרך הסגוליים. [3]
- גם שמות שבמקרא בא בהם קמץ בצורת הנסמך, כגון שְׁאָר, שְׁאָט, מִקְצָת – הקמץ בהם משתנה לפתח: שְׁאַר־, שְׁאַט־, מִקְצַת־; הוא הדין בשם מָנָה: מְנַת־, על מְנַת.
- צורת הנסמך של לָבָן היא לְבַן־ וגם לְבֶן־.
- צורת הנסמך של חָלָב היא חֲלַב־ לצד חֲלֵב־.
חולם מלא מתקיים בנטייה. למשל: אָרוֹן[1] אֲרוֹנוֹתֵיכֶן, גִּבְעוֹל גִּבְעוֹלֵי־, חוֹל חוֹלוֹת־, חוֹף חוֹפֵי־, כּוֹבַע כּוֹבָעִי, מָעוֹף מְעוֹף־ מְעוֹפוֹ, חַרְטוֹם [חוטם] חַרְטוֹמִים [2], תַּרְנְגוֹל תַּרְנְגוֹלֵיהֶם.
- תנו דעתכם: גם השמות האלה מנוקדים בחולם מלא: כּוֹחַ, מוֹחַ, אָנוֹכִי (הן כינוי הגוף הן שם התואר), אֱלוֹהִים[3], הֲדוֹם, כּוֹהֵן[4], מְאוֹד, אוֹרְחָה, דּוֹבְרָה, חוֹזֶה, בְּכוֹרָה, לְבוֹנָה, רַפְסוֹדָה, אֶפְרוֹחַ, אַרְמוֹן[5], אֶשְׁכּוֹל[6], חַרְגּוֹל, יַהֲלוֹם, כַּדְכּוֹד, מִשְׁלוֹחַ, נִיחוֹחַ, פַּרְעוֹשׁ, פִּתְאוֹם, צִפּוֹר[7], קָדְקוֹד[8], שָׁלוֹשׁ, שְׁלוֹשָׁה[9].
כן מנוקדים בחולם מלא אֶתְרוֹג (ברבים אֶתְרוֹגִים), חָסוֹן (בנטייה חֲסוֹנָה וכיו"ב). - לשמות אחדים בחולם מלא יש צורות נקבה על דרך הסגוליים, כגון תִּינוֹק תִּינֹקֶת, תַּרְנְגוֹל תַּרְנְגֹלֶת, וכן צִפּוֹר צִפֹּרֶת. נטייתן של צורות נקבה אלו היא על דרך כלל ו – חולם בשמות הדומים לסגוליים.
- שמות המסתיימים בהברה פתוחה שניקודה חולם, ריבויָם ־אִים. למשל: אַקּוֹ אַקּוֹאִים, תְּאוֹ תְּאוֹאִים (גם תּוֹא תּוֹאִים), פְלָמִינְגּוֹ פְלָמִינְגּוֹאִים, בְּלוֹ בְּלוֹאִים. השמות דְּיוֹ ורִבּוֹא ריבויָם דְּיוֹאוֹת, רִבּוֹאוֹת.
- צורת הרבים של שׁוֹר היא שְׁוָרִים; צורת הרבים של יוֹם היא יָמִים.
- בנטיית השמות מָגוֹר (פחד), מָנוֹס, מָתוֹק החולם משתנה לשורוק. למשל: מְגוּרְךָ, מְנוּסִי, מְתוּקָה.
- השם גבוה נוטה בשתי דרכים: גָּבוֹהַּ גְּבוֹהַּ־ גְּבוֹהֵי־, וגם גָּבֹהַּ גְּבַהּ־ גִּבְהֵי־.
הערה: שמות אחדים בעלי חולם מלא באים במקרא בקמץ (קטן) כשהם מוקפים, למשל: גְּדָל־כֹּחַ, טְהָר־לֵב. ראו עוד כלל ג – חולם חסר בצורת הנסמך, הערה.
אַבָּהִי, אַבָּהוּת (קמץ ודגש בבי"ת).