הפעיל שם הפועל

נטיית כינויי היחיד

אותי אותךָ אותךְ אותו אותה
לְהַמְלִיכֵ֫נִי לְהַמְלִיכְךָ לְהַמְלִיכֵךְ לְהַמְלִיכוֹ לְהַמְלִיכָהּ
לְהַעֲבִירֵ֫נִי לְהַעֲבִירְךָ לְהַעֲבִירֵךְ לְהַעֲבִירוֹ לְהַעֲבִירָהּ
לְהַזְנִיחֵ֫נִי לְהַזְנִיחֲךָ לְהַזְנִיחֵךְ לְהַזְנִיחוֹ לְהַזְנִיחָהּ
לְהַפִּילֵנִי לְהַפִּילְךָ לְהַפִּילֵךְ לְהַפִּילֹו לְהַפִּילָהּ
לְהוֹצִיאֵ֫נִי לְהוֹצִיאֲךָ לְהוֹצִיאֵךְ לְהוֹצִיאוֹ לְהוֹצִיאָהּ
לְהֵיטִיבֵ֫נִי לְהֵיטִיבְךָ לְהֵיטִיבֵךְ לְהֵיטִיבוֹ לְהֵיטִיבָהּ
לְהַרְבּוֹתֵ֫נִי לְהַרְבּוֹתְךָ לְהַרְבּוֹתֵךְ לְהַרְבּוֹתוֹ לְהַרְבּוֹתָהּ
לַהֲשִׁיבֵ֫נִי לַהֲשִׁיבְךָ לַהֲשִׁיבֵךְ לַהֲשִׁיבוֹ לַהֲשִׁיבָהּ
לְהַעִידֵ֫נִי לְהַעִידְךָ לְהַעִידֵךְ לְהַעִידוֹ לְהַעִידָהּ
לַהֲסִבֵּ֫נִי לַהֲסִבְּךָ לַהֲסִבֵּךְ לַהֲסִבּוֹ לַהֲסִבָּהּ
לְהַחִלֵֵּ֫נִי לְהַחִלְּךָ לְהַחִלֵּךְ לְהַחִלּוֹ לְהַחִלָּהּ
לַהֲפֵרֵ֫נִי לַהֲפֵרְךָ לַהֲפֵרֵךְ לַהֲפֵרוֹ לַהֲפֵרָהּ

נטיית כינויי הרבים

אותנו אתכם אתכן אותם אותן
לְהַמְלִיכֵ֫נוּ לְהַמְלִיכְכֶם לְהַמְלִיכְכֶן לְהַמְלִיכָם לְהַמְלִיכָן
לְהַעֲבִירֵ֫נוּ לְהַעֲבִירְכֶם לְהַעֲבִירְכֶן לְהַעֲבִירָם לְהַעֲבִירָן
לְהַזְנִיחֵ֫נוּ לְהַזְנִיחֲכֶם לְהַזְנִיחֲכֶן לְהַזְנִיחָם לְהַזְנִיחָן
לְהַפִּילֵ֫נוּ לְהַפִּילְכֶם לְהַפִּילְכֶן לְהַפִּילָם לְהַפִּילָן
לְהוֹצִיאֵ֫נוּ[1] להוֹצִיאֲכֶם להוֹצִיאֲכֶן לְהוֹצִיאָם לְהוֹצִיאָן
לְהֵיטִיבֵ֫נוּ לְהֵיטִיבְכֶם לְהֵיטִיבְכֶן לְהֵיטִיבָם לְהֵיטִיבָן
לְהַרְבּוֹֹתֵ֫נוּ לְהַרְבּוֹתְכֶם לְהַרְבּוֹתְכֶן לְהַרְבּוֹתָם לְהַרְבּוֹתָן
לַהֲשִׁיבֵ֫נוּ לַהֲשִׁיבְכֶם לַהֲשִׁיבְכֶן לַהֲשִׁיבָם לַהֲשִׁיבָן
לְהַעִידֵ֫נוּ לְהַעִידְכֶם לְהַעִידְכֶן לְהַעִידָם לְהַעִידָן
לַהֲסִבֵּ֫נוּ לַהֲסִבְּכֶם לַהֲסִבְּכֶן לַהֲסִבָּם לַהֲסִבָּן
לְהַחִלֵּ֫נוּ לְהַחִלְּכֶם לְהַחִלְּכֶן לְהַחִלָּם לְהַחִלָּן
לַהֲפֵרֵ֫נוּ לַהֲפֵרְכֶם[2] לַהֲפֵרְכֶן לַהֲפֵרָם לַהֲפֵרָן

[1] במקרא: לְהוֹצִיאָנוּ.
[2] במקרא: לְהַפְרְכֶם.

צירוף שמות תואר כגון (מסמך) חברתי־כלכלי, אפשר ליידעו בשתי דרכים: יידוע שם התואר הראשון או יידוע כל אחד משמות התואר. לדוגמה: 'המסמך החברתי־כלכלי' או 'המסמך החברתי־הכלכלי'. סימון המקף בצירוף כזה אינו חובה.

1. חולם חסר הבא בשמות מלרעיים בהברה האחרונה (או היחידה), משתנה בנטייה לקיבוץ, ודגש בא באות שלאחריו.
למשל: דֹּב דֻּבִּים, חֹב חֻבּוֹ, חֹל חֻלִּין, חֹק חֻקִּים, לְאֹם לְאֻמִּים, אָדֹם אֲדֻמִּים, כָּחֹל כְּחֻלָּה, אָרֹךְ אֲרֻכִּים [1], חָשֹׁךְ חֲשֻׁכִּים, עָמֹק עֲמֻקִּים, עָנֹג עֲנֻגָּה, עָקֹם עֲקֻמִּים, עָרֹם עֲרֻמִּים, עֵירֹם עֵירֻמִּים, רָטֹב רְטֻבִּים, אַלְגֹּם אַלְגֻּמִּים, אַלְמֹג אַלְמֻגָּיו, חַרְטֹם [קוסם] חַרְטֻמֵּי־.

כאשר לא יכול לבוא דגש באות שאחרי החולם החסר (באותיות אהחע"ר) – החולם החסר מתקיים בנטייה (כתשלום דגש). למשל: חֹר חֹרֵי־, לֹעַ לֹעִי, אָפֹר אֲפֹרָה, צָחֹר צְחֹרִים, שָׁחֹר שְׁחֹרָה.

הערות

  1. תנו דעתכם שהשמות אָרֹךְ, חָשֹׁךְ, עָקֹם, רָטֹב יש להם מקבילות במשקל פָּעוּל: אָרוּךְ אֲרוּכִים, חָשׁוּךְ חֲשׁוּכִים, עָקוּם עֲקוּמִים, רָטוּב רְטוּבִים.
  2. בנטייתם של שמות אחדים נוהג הקמץ הקטן בצד הקיבוץ (שהוא עיקר), למשל: עָזְּךָ עָזִּי.[2]
  3. בשם שֻׁמְשֹׁם [3] החולם החסר משתנה בנטייה לשווא, כגון שֻׁמְשְׁמִין.

אַבְזָר, אֲבִיזָר (שתי הצורות כשרות).

שמות המסתיימים בצירי – בין שהוא מתקיים בנטייה ובין שהוא משתנה לשווא או לתנועה אחרת – מנוקדים בצירי גם בצורת הנסמך. למשל: לֵב־, שֵׁם־, חֲבֵר־, הֶבְדֵּל־.

הערות

  1. השם בֵּן מנוקד בנסמך בסגול: בֶּן־.
  2. במקרא באה צורת הנסמך גם בחיריק, כגון בִּן־נון, בִּן הכות.
    מילים רבות, ובעיקר מילים בנות הברה אחת המנוקדות בצירי (להוציא בֵּן), ניקודן במקרא תלוי בהקפה: כאשר המילה מנוגנת בטעם לעצמה היא מנוקדת בצירי, ואילו כאשר היא מחוברת במקף למילה שאחריה, היא מנוקדת בסגול. למשל: ולֶב־אָיִן (משלי יז, טז) לעומת לֵב פַּרְעֹה (שמות ז, יד), וכן כַּאֲבֶל־אֵם (תהלים לה, יד).[1]
  3. בכמה שמות המסתיימים בצירי – הצירי משתנה בצורת הנסמך לפתח או צורת הנסמך היא על דרך משקל אחר.[2]

בבניין נפעל בעתיד, בציווי, בשם הפועל ובמשקל הִפָּעֲלוּת התחילית מנוקדת בצירי לפני פ' הפועל גרונית (=אהח"ע) או רי"ש, כגון יֵאָמֵר, תֵּהָרֵס, הֵעָלֵם, לְהֵחָשֵׁב, הֵרָתְמוּת, הֵאָחֲזוּת.

הערה: בשם הפועל לֵהָנוֹת נוהגים להשמיט את ה' הבניין.

תואר כבוד, דרגה וכדומה הקודמים לשם פרטי, כגון אדון, גברת, דוקטור, סרן – אפשר ליידעם ואפשר שלא ליידעם.[1] לדוגמה: גברת ישראלי, הגברת ישראלי; ד"ר לוי, הד"ר לוי; סרן ישראלי, הסרן ישראלי.

ברגיל קמץ הבא בַּשם הנפרד בהברה מוטעמת או בהברה הסמוכה לטעם, משתנה לשווא (או לחטף פתח) בתנאים האלה:
(א) בצורת הנסמך – אם הברת הקמץ נמצאת סמוכה להברה האחרונה. למשל: נָדִיב נְדִיב־, עָנָף עֲנַף־, (דָּג) דָּגִים דְּגֵי־, יָד יְדֵי־ יְדוֹת־, מֻסְכָּמָה מֻסְכְּמַת־, נִפְלָאוֹת נִפְלְאוֹת־.
(ב) בשאר צורות הנטייה – אם הברת הקמץ נמצאת לפחות שנייה למוטעמת. למשל: נָדִיב נְדִיבִי נְדִיבִים נְדִיבֵי־, עָנָף עֲנָפִים, לָהִיט לְהִיטִים, דָּג דְּגֵיהֶם, יָד יְדֵיכֶם יְדוֹתַי יְדוֹתֵיכֶם, מֻסְכָּמָה מֻסְכְּמוֹתֵיהֶם, גִּמְלָה גִּמְלְאוֹתֵיכֶם [1], נִפְלָאוֹת נִפְלְאוֹתֵיכֶם.

ראו עוד על השתנות תנועה שלפניה שווא נע.

א. השם אַלְמָוֶת אינו משתנה בצירופים כגון אַלְמָוֶת הַכֶּסֶף (שם מין מצמחי ארץ ישראל).