1. בניין קל
בפועלי ע"ו-ע"י הנטייה היא בלא תנועה חוצצת אחרי ל' הפועל. לדוגמה: קַמְתִּי, רַבְתָּ.
במקרא בפועלי ע"י גם בתנועה חוצצת: בִּינוֹתִי, רִיבוֹתָ.

בפועלי ע"ע ל' הפועל מנוקדת בחולם מלא. לדוגמה: סַבּוֹתִי, קַלּוֹתִי.
במקרא יש גם תַּמְנוּ (בלא תנועה חוצצת).

2. בניין נפעל
בפועלי ע"ו יש שתי דרכי נטייה. האחת לפעלים שבהם הנו"ן בקמץ (לא מתקיים) ופ' הפועל בלי דגש; השנייה לפעלים שבהם הנו"ן בחיריק ופ' הפועל בדגש חזק (אם פ' הפועל גרונית – הנו"ן בצירי ופ' הפועל בלי דגש).
בפעלים בלא דגש הנטייה היא בתנועה חוצצת או בלעדיה, כגון נְסוּגוֹתִי נְסוּגוֹתֶם וגם נָסֹגְתִּי נְסָגְתֶּם.
בפעלים בעלי דגש (או בעלי תשלום דגש) הנטייה היא בלא תנועה חוצצת, כגון נִזּוֹן נִזֹּנְתִּי נִזָּנְתֶּם.

דוגמאות לפעלים בלי דגש: נָבוֹךְ, נָבוֹן, נָגוֹז, נָדוֹן, נָדוֹשׁ, נָכוֹן, נָלוֹז, נָמוֹג, נָמוֹט, נָסוֹג, נָפוֹג, נָפוֹץ.
דוגמאות לפעלים בדגש (או בתשלום דגש): נֵאוֹת, נִדּוֹן, נִזּוֹן, נִלּוֹשׁ, נִמּוֹחַ, נִמּוֹל, נִנּוֹחַ, נֵעוֹר, נִצּוֹד, נִשּׁוֹם.

בפועל ע"ע הנטייה הרגילה היא בתנועה חוצצת בלבד, כגון נְסַבּוֹתִי, נְדַמּוֹתֶם (ולא "נָסַבְתִּי", "נָדַמְתָּ"). בפעלים שצורתם מעידה על הכפלה של פ' הפועל (כגון נֵחַן, נִחַר) הנטייה ברגיל היא בלי תנועה חוצצת, כגון נֵחַנְתִּי.

3. בבניין הפעיל הנטייה היא בתנועה חוצצת או בלעדיה: הֲקִימוֹתִי וגם הֵקַמְתִּי, הֲסִבּוֹתָ או הֵסַבְתָּ.

4. בבניין הופעל הנטייה היא בלי תנועה חוצצת, כגון הוּקַמְתִּי, הוּסַבְתָּ.

1. נטיית צורות המקור של בניין קל מגזרת פ"י ופ"נ היא בשתי דרכים: האחת בתי"ו (על פי צורת המקור), והשנייה על דרך השלמים. לדוגמה: בְּצֵאתוֹ, בְּדַעְתָּהּ, בְּרִדְתָּם, בְּקַחְתּוֹ, בְּתִתּוֹ, וגם: בְּיָצְאוֹ, בְּיָדְעָהּ, בְּיָרְדָם, בְּלָקְחוֹ, בְּנָתְנוֹ.

2. צורות המקור הנטוי המסתיימות ב־ת (דַּעַת, שֶׁבֶת, צֵאת, גַּעַת וכיו"ב) מינן נקבה.

שלוש דרכי נטייה נוהגות בפועלי פ"י מבניין קל.

1. ברוב הפעלים בא חיריק מלא בעתיד ובשם הפועל, וצורות הציווי הן על דרך השלמים. לדוגמה: אִישַׁן, תִּירָא, יִירֶה, נִיקַץ, תִּיגְעוּ; יְגַע, יִגְעוּ; לִישֹׁן, לִירֹא.
כמותם נוטה הפועל טוֹב בעתיד: יִיטַב, תִּיטַב.
בפועל יָשַׁן לצד צורות הציווי יְשַׁן יִשְׁנִי יִשְׁנוּ יְשַׁנָּה מותרות הצורות שַׁן שְׁנִי שְׁנוּ שַׁנָּה.

2. בפעלים יָדַע, יָחַד, יָלַד, יָצָא, יָקַע, יָרַד, יָשַׁב פ' הפועל אינה באה בצורות העתיד הציווי ושם הפועל.[1] דוגמאות: אֵלֵד, תֵּצֵא, יֵדַע, יֵרְדוּ; רֵד, דַּע, רְדִי; לָשֶׁבֶת, לָדַעַת, לָצֵאת.[2]
כמותם נוטה הפועל הָלַךְ: יֵלֵךְ, לֵךְ, לְכוּ, לָלֶכֶת.[3]

3. נטייה על דרך פ"נ בפעלים שונים
הפעלים יָצַר ויָצַק נוטים על דרך פועלי פ"נ בעתיד ובשם הפועל, כגון אֶצֹּר תִּצֹּר, לִצֹּר; אֶצֹּק תִּצֹּק, לִצֹּק וכן לָצֶקֶת.
צורות הציווי הן גם ביו"ד וגם בלא יו"ד: יְצֹר/צֹר, יִצְרִי/צְרִי; יְצֹק/צֹק, יִצְקוּ/צְקוּ.
במקרא באה גם צורת הציווי צַק.

השורש יצ"ת נוטה בבניין קל על דרך פ"נ: אֶצַּת תִּצַּת יִצְּתוּ.[4]

הפועל יָזַם נוטה גם הוא על דרך פועלי פ"נ: אֶזֹּם תִּזֹּם, יְזֹם, לִזֹּם.

הערות

  1. בלשון חכמים ובספרות שלאחריה יש צורות שם פועל על דרך העתיד, כגון לִישַׁן, לִיעַץ, לִיבַשׁ, לִירָא; לֵרֵד, לֵדַע, לֵשֵׁב, לֵלֵךְ. מהן משמשות גם בימינו.
  2. בפועל יָרַשׁ לצד הנטייה על דרך (1) – אִירַשׁ תִּירַשׁ, יְרַשׁ, לִירֹשׁ – יש צורות על דרך (2): הציווי רֵשׁ רְשׁוּ ושם הפועל לָרֶשֶׁת.
  3. מן הפועל יָהַב משמשות צורות הציווי הַב (הָבָה), הָבִי, הָבוּ.
  4. צורת העתיד של יָכֹל בשורוק: אוּכַל, תּוּכַל וכו'. מן הפועל יָקַד נמצא תּוּקַד (לצד תִּיקַד)

ראו עוד חילופי גזרות, סעיף 1, 2.

קל עבר

הערות לקוראים
(א) סימן ההטעמה בא בצורות המלעיליות וגם בכמה צורות מלרעיות (בסיומת ־כֶם, ־כֶן).
(ב) פה ושם ניתן סימן מתג לסימון הברה פתוחה, במיוחד לצד קמץ גדול.

נטיית כינויי היחיד

אותי אותךָ אותךְ אותו אותה
אני שְׁמַרְתִּ֫יךָ[1] שְׁמַרְתִּיךְ שְׁמַרְתִּיו / שְׁמַרְתִּ֫יהוּ שְׁמַרְתִּ֫יהָ
עֲזַרְתִּ֫יךָ עֲזַרְתִּיךְ עֲזַרְתִּיו / עֲזַרְתִּ֫יהוּ עֲזַרְתִּ֫יהָ
שְׁמַעְתִּ֫יךָ שְׁמַעְתִּיךְ שְׁמַעְתִּיו / שְׁמַעְתִּ֫יהוּ שְׁמַעְתִּ֫יהָ
מְצָאתִ֫יךָ מְצָאתִיךְ מְצָאתִיו / מְצָאתִ֫יהוּ מְצָאתִ֫יהָ
שְׂנֵאתִ֫יךָ שְׂנֵאתִיךְ שְׂנֵאתִיו / שְׂנֵאתִ֫יהוּ שְׂנֵאתִ֫יהָ
פְּדִיתִ֫יךָ פְּדִיתִיךְ פְּדִיתִיו / פְּדִיתִ֫יהוּ פְּדִיתִ֫יהָ
שַׂמְתִּ֫יךָ שַׂמְתִּיךְ שַׂמְתִּיו / שַׂמְְתִּ֫יהוּ שַׂמְתִּ֫יהָ
סַבּוֹתִ֫יךָ סַבּוֹתִיךְ סַבּוֹתִיו / סַבּוֹתִ֫יהוּ סַבּוֹתִ֫יהָ
אתה שְׁמַרְתַּ֫נִי שְׁמַרְתּוֹ שְׁמַרְתָּהּ
עֲזַרְתַּ֫נִי עֲזַרְתּוֹ עֲזַרְתָּהּ
שְׁמַעְתַּ֫נִי שְׁמַעְתּוֹ שְׁמַעְתָּהּ
מְצָאתַ֫נִי מְצָאתוֹ מְצָאתָהּ
שְׂנֵאתַ֫נִי שְׂנֵאתוֹ שְׂנֵאתָהּ
פְּדִיתַ֫נִי פְּדִיתוֹ פְּדִיתָהּ
שַׂמְתַּ֫נִי שַׂמְתּוֹ שַׂמְתָּהּ
סַבּוֹתַ֫נִי סַבּוֹתוֹ סַבּוֹתָהּ
את שְׁמַרְתִּ֫ינִי שְׁמַרְתִּיו / שְׁמַרְתִּ֫יהוּ שְׁמַרְתִּ֫יהָ
עֲזַרְתִּ֫ינִי עֲזַרְתִּיו / עֲזַרְתִּ֫יהוּ עֲזַרְתִּ֫יהָ
שְׁמַעְתִּ֫ינִי שְׁמַעְתִּיו / שְׁמַעְתִּ֫יהוּ שְׁמַעְתִּ֫יהָ
מְצָאתִ֫ינִי מְצָאתִיו / מְצָאתִ֫יהוּ מְצָאתִ֫יהָ
שְׂנֵאתִ֫ינִי שְׂנֵאתִיו / שְׂנֵאתִ֫יהוּ שְׂנֵאתִ֫יהָ
פְּדִיתִ֫ינִי פְּדִיתִיו / פְּדִיתִ֫יהוּ פְּדִיתִ֫יהָ
שַׂמְתִּ֫ינִי שַׂמְתִּיו / שַׂמְְתִּ֫יהוּ שַׂמְתִּ֫יהָ
סַבּוֹתִ֫ינִי סַבּוֹתִיו / סַבּוֹתִ֫יהוּ סַבּוֹתִ֫יהָ
הוא שְׁמָרַ֫נִי שְׁמָֽרְךָ שְׁמָרֵךְ שְׁמָרוֹ שְׁמָרָהּ
עֲזָרַ֫נִי עֲזָֽרְךָ עֲזָרֵךְ עֲזָרוֹ עֲזָרָהּ
שְׁמָעַ֫נִי שְׁמָעֲךָ שְׁמָעֵךְ שְׁמָעוֹ שְׁמָעָהּ
מְצָאַ֫נִי מְצָאֲךָ מְצָאֵךְ מְצָאוֹ מְצָאָהּ
שְׂנֵאַ֫נִי שְׂנֵאֲךָ שְׂנֵאֵךְ שְׂנֵאוֹ[2] שְׂנֵאָהּ
פָּדַ֫נִי / פְּדָאַ֫נִי פָּֽדְךָ / פְּדָאֲךָ פָּדֵךְ / פְּדָאֵךְ פָּדָ֫הוּ / פְּדָאוֹ פָּדָהּ / פְּדָאָהּ
שָׂמַ֫נִי שָֽׂמְךָ שָׂמֵךְ שָׂמוֹ שָׂמָהּ
סְבָבַ֫נִי[3] סְבָֽבְךָ סְבָבֵךְ סְבָבוֹ סְבָבָהּ
היא שְׁמָרַ֫תְנִי שְׁמָרַ֫תְךָ שְׁמָרַ֫תֶךְ[4] שְׁמָרַ֫תּוּ / שְׁמָרַ֫תְהוּ שְׁמָרַ֫תָּה
עֲזָרַ֫תְנִי עֲזָרַ֫תְךָ עֲזָרַ֫תֶךְ עֲזָרַ֫תּוּ / עֲזָרַ֫תְהוּ עֲזָרַ֫תָּה
שְׁמָעַ֫תְנִי שְׁמָעַ֫תְךָ שְׁמָעַ֫תֶךְ שְׁמָעַ֫תּוּ / שְׁמָעַ֫תְהוּ שְׁמָעַ֫תָּה
מְצָאַ֫תְנִי מְצָאַ֫תְךָ מְצָאַ֫תֶךְ מְצָאַַ֫תּוּ / מְצָאַ֫תְהוּ מְצָאַ֫תָּה
שְׂנֵאַ֫תְנִי שְׂנֵאַ֫תְךָ שְׂנֵאַ֫תֶךְ שְׂנֵאַ֫תּוּ / שְׂנֵאַ֫תְהוּ שְׂנֵאַ֫תָּה
פָּדַ֫תְנִי / פְּדָאַ֫תְנִי פָּדַ֫תְךָ / פְּדָאַ֫תְךָ פָּדַ֫תֶךְ / פְּדָאַ֫תֵךְ פָּדַ֫תּוּ / פָּדַ֫תְהוּ / פְּדָאַ֫תּוּ / פְּדָאַ֫תְהוּ פָּדַ֫תָּה / פְּדָאַ֫תָּה
שָׂמַ֫תְנִי שָׂמַַ֫תְךָ שָׂמַ֫תֶךְ שָׂמַ֫תּוּ / שָׂמַ֫תְהוּ שָׂמַ֫תָּה
סְבָבַ֫תְנִי[5] סְבָבַ֫תְךָ סְבָבַ֫תֶךְ סְבָבַ֫תּוּ / סְבָבַ֫תְהוּ סְבָבַ֫תָּה
אנחנו שְׁמַרְנוּ֫ךָ שְׁמַרְנוּךְ שְׁמַרְנוּ֫הוּ שְׁמַרְנוּ֫הָ
עֲזַרְנוּ֫ךָ עֲזַרְנוּךְ עֲזַרְנוּ֫הוּ עֲזַרְנוּ֫הָ
שְׁמַעְנוּ֫ךָ / שְׁמַעֲנוּ֫ךָ שְׁמַעְנוּ֫ךְ / שְׁמַעֲנוּ֫ךְ שְׁמַעְנוּ֫הוּ / שְׁמַעֲנוּ֫הוּ שְׁמַעְנוּ֫הָ / שְׁמַעֲנוּ֫הָ
מְצָאנוּ֫ךָ מְצָאנוּךְ מְצָאנוּ֫הוּ מְצָאנוּ֫הָ
שְׂנֵאנוּ֫ךָ שְׂנֵאנוּךְ שְׂנֵאנוּ֫הוּ שְׂנֵאנוּ֫הָ
פְּדִינוּ֫ךָ פְּדִינוּךְ פְּדִינוּ֫הוּ פְּדִינוּ֫הָ
שַׂמְנוּ֫ךָ שַׂמְנוּךְ שַׂמְנוּ֫הוּ שַׂמְנוּ֫הָ
סַבּוֹנוּ֫ךָ סַבּוֹנוּךְ סַבּוֹנוּ֫הוּ סַבּוֹנוּ֫הָ
אתם / אתן שְׁמַרְתּוּ֫נִי שְׁמַרְתּוּ֫הוּ שְׁמַרְתּוּ֫הָ
עֲזַרְתּוּ֫נִי עֲזַרְתּוּ֫הוּ עֲזַרְתּוּ֫הָ
שְׁמַעְתּוּ֫נִי שְׁמַעְתּוּ֫הוּ שְׁמַעְתּוּ֫הָ
מְצָאתוּ֫נִי מְצָאתוּ֫הוּ מְצָאתוּ֫הָ
שְׂנֵאתוּ֫נִי שְׂנֵאתוּ֫הוּ שְׂנֵאתוּ֫הָ
פְּדִיתוּ֫נִי פְּדִיתוּ֫הוּ פְּדִיתוּ֫הָ
שַׂמְתּוּ֫נִי שַׂמְתּוּ֫הוּ שַׂמְתּוּ֫הָ
סַבּוֹתוּ֫נִי סַבּוֹתוּ֫הוּ סַבּוֹתוּ֫הָ
הם / הן שְׁמָרוּ֫נִי שְׁמָרוּ֫ךָ שְׁמָרוּךְ שְׁמָרוּ֫הוּ שְׁמָרוּ֫הָ
עֲזָרוּ֫נִי עֲזָרוּ֫ךָ עֲזָרוּךְ עֲזָרוּ֫הוּ עֲזָרוּ֫הָ
שְׁמָעוּ֫נִי שְׁמָעוּ֫ךָ שְׁמָעוּךְ שְׁמָעוּ֫הוּ שְׁמָעוּ֫הָ
מְצָאוּ֫נִי מְצָאוּ֫ךָ מְצָאוּךְ מְצָאוּ֫הוּ מְצָאוּ֫הָ
שְׂנֵאוּ֫נִי שְׂנֵאוּ֫ךָ שְׂנֵאוּךְ שְׂנֵאוּ֫הוּ שְׂנֵאוּ֫הָ
פָּדוּ֫נִי / פְּדָאוּ֫נִי פָּדוּ֫ךָ / פְּדָאוּ֫ךָ פָּדוּךְ / פְּדָאוּךְ פָּדוּ֫הוּ / פְּדָאוּ֫הוּ פָּדוּ֫הָ / פְּדָאוּ֫הָ
שָׂמוּ֫נִי שָׂמוּ֫ךָ שָׂמוּךְ שָׂמוּ֫הוּ שָׂמוּ֫הָ

[1] במקרא בפעלים מן השורשים יל"ד, יר"ש, שא"ל ע' הפועל בחיריק, כגון יְלִדְתִּ֫יךָ, וִירִשְׁתָּהּ, שְׁאִלְתִּיו.
[2] במקרא גם מְלָאוֹ (אסתר ז, ה).
[3] בגוף השלישי תיתכן נטייה גם על דרך גזרת הכפולים (כגון חַנַּנִי, סַבּוּנִי במקרא): סַבַַּ֫נִי סַבְּךָ סַבֵּךְ סַבּוֹ סַבָּהּ סַבָּ֫נוּ סַבְּכֶם סַבְּכֶן סַבָּם סַבָּן.
[4] על פי אֲהֵבַ֫תֶךְ (רות ד, טו; הפתח על פי כתבי היד הטובים).
[5] בגוף השלישי תיתכן נטייה גם על דרך גזרת הכפולים: סַבַַּ֫תְנִי סַבַַּ֫תְךָ סַבַַּ֫תֶךְ סַבַַּ֫תּוּ/סַבַַּ֫תְהוּ סַבַַּ֫תָּה סַבַַּ֫תְנוּ סַבַּתְכֶ֫ם סַבַּתְכֶ֫ן סַבַָּ֫תַם סַבַָּ֫תַן.

נטיית כינויי הרבים

אותנו אתכם אתכן אותם אותן
אני­­­ שְׁמַרְתִּיכֶ֫ם שְׁמַרְתִּיכֶ֫ן שְׁמַרְתִּים שְׁמַרְתִּין
עֲזַרְתִּיכֶ֫ם עֲזַרְתִּיכֶ֫ן עֲזַרְתִּים עֲזַרְתִּין
שְׁמַעְתִּיכֶ֫ם שְׁמַעְתִּיכֶ֫ן שְׁמַעְתִּים שְׁמַעְתִּין
מְצָאתִיכֶ֫ם מְצָאתִיכֶ֫ן מְצָאתִים מְצָאתִין
שְׂנֵאתִיכֶ֫ם שְׂנֵאתִיכֶ֫ן שְׂנֵאתִים שְׂנֵאתִין
פְּדִיתִיכֶ֫ם פְּדִיתִיכֶ֫ן פְּדִיתִים פְּדִיתִין
שַׂמְתִּיכֶ֫ם שַׂמְתִּיכֶ֫ן שַׂמְתִּים שַׂמְתִּין
סַבּוֹתִיכֶ֫ם סַבּוֹתִיכֶ֫ן סַבּוֹתִים סַבּוֹתִין
אתה שְׁמַרְתָּ֫נוּ שְׁמַרְתָּם שְׁמַרְתָּן
עֲזַרְתָּ֫נוּ עֲזַרְתָּם עֲזַרְתָּן
שְׁמַעְתָּ֫נוּ שְׁמַעְתָּם שְׁמַעְתָּן
מְצָאתָ֫נוּ מְצָאתָם מְצָאתָן
שְׂנֵאתָ֫נוּ שְׂנֵאתָם שְׂנֵאתָן
פְּדִיתָ֫נוּ פְּדִיתָם פְּדִיתָן
שַׂמְתָּ֫נוּ שַׂמְתָּם שַׂמְתָּן
סַבּוֹתָ֫נוּ סַבּוֹתָם סַבּוֹתָן
את שְׁמַרְתִּ֫ינוּ שְׁמַרְתִּים שְׁמַרְתִּין
עֲזַרְתִּ֫ינוּ עֲזַרְתִּים עֲזַרְתִּין
שְׁמַעְתִּ֫ינוּ שְׁמַעְתִּים שְׁמַעְתִּין
מְצָאתִ֫ינוּ מְצָאתִים מְצָאתִין
שְׂנֵאתִ֫ינוּ שְׂנֵאתִים שְׂנֵאתִין
פְּדִיתִ֫ינוּ פְּדִיתִים פְּדִיתִין
שַׂמְתִּ֫ינוּ שַׂמְתִּים שַׂמְתִּין
סַבּוֹתִ֫ינוּ סַבּוֹתִים סַבּוֹתִין
הוא שְׁמָרָ֫נוּ שְׁמַרְכֶם שְׁמַרְכֶן שְׁמָרָם שְׁמָרָן
עֲזָרָ֫נוּ עֲזַרְכֶם עֲזַרְכֶן עֲזָרָם עֲזָרָן
שְׁמָעָ֫נוּ שְׁמַעֲכֶם שְׁמַעֲכֶן שְׁמָעָם שְׁמָעָן
מְצָאָ֫נוּ מְצַאֲכֶם[6] מְצַאֲכֶן מְצָאָם מְצָאָן
שְׂנֵאָ֫נוּ שְׂנֵאֲכֶם שְׂנֵאֲכֶן שְׂנֵאָם שְׂנֵאָן
פָּדָ֫נוּ / פְּדָאָ֫נוּ פְּדָכֶם / פְּדַאֲכֶם פְּדָכֶן / פְּדַאֲכֶן פָּדָם / פְּדָאָם פָּדָן / פְּדָאָן
שָׂמָ֫נוּ שַׂמְכֶם שַׂמְכֶן שָׂמָם שָׂמָן
סְבָבָ֫נוּ סְבַבְכֶם סְבַבְכֶן סְבָבָם סְבָבָן
היא שְׁמָרַ֫תְנוּ שְׁמָרַתְכֶ֫ם שְׁמָרַתְכֶ֫ן שְׁמָרָ֫תַם שְׁמָרָ֫תַן
עֲזָרַ֫תְנוּ עֲזָרַתְכֶ֫ם עֲזָרַתְכֶ֫ן עֲזָרָ֫תַם עֲזָרָ֫תַן
שְׁמָעַ֫תְנוּ שְׁמָעַתְכֶ֫ם שְׁמָעַתְכֶ֫ן שְׁמָעָ֫תַם שְׁמָעָ֫תַן
מְצָאַ֫תְנוּ מְצָאַתְכֶ֫ם מְצָאַתְכֶ֫ן מְצָאָ֫תַם מְצָאָ֫תַן
שְׂנֵאַ֫תְנוּ שְׂנֵאַתְכֶ֫ם שְׂנֵאַתְכֶ֫ן שְׂנֵאָ֫תַם שְׂנֵאָ֫תַן
פָּדַ֫תְנוּ / פְּדָאַ֫תְנוּ פָּדַתְכֶ֫ם / פְּדָאַתְכֶ֫ם פָּדַתְכֶ֫ן / פְּדָאַתְכֶ֫ן פָּדָ֫תַם פָּדָ֫תַן
שָׂמַ֫תְנוּ שָׂמַתְכֶ֫ם שָׂמַתְכֶ֫ן שָׂמָ֫תַם שָׂמָ֫תַן
סְבָבַ֫תְנוּ סְבָבַתְכֶ֫ם סְבָבַתְכֶ֫ן סְבָבָ֫תַם סְבָבָ֫תַן
אנחנו שְׁמַרְנוּכֶ֫ם שְׁמַרְנוּכֶ֫ן שְׁמַרְנוּם שְׁמַרְנוּן
עֲזַרְנוּכֶ֫ם עֲזַרְנוּכֶ֫ן עֲזַרְנוּם עֲזַרְנוּן
שְׁמַעְנוּכֶ֫ם / שְׁמַעֲנוּכֶ֫ם שְׁמַעְנוּכֶ֫ן / שְׁמַעֲנוּכֶ֫ן שְׁמַעְנוּם / שְׁמַעֲנוּם שְׁמַעְנוּן / שְׁמַעֲנוּן
מְצָאנוּכֶ֫ם מְצָאנוּכֶ֫ן מְצָאנוּם מְצָאנוּן
שְׂנֵאנוּכֶ֫ם שְׂנֵאנוּכֶ֫ן שְׂנֵאנוּם שְׂנֵאנוּן
פְּדִינוּכֶ֫ם פְּדִינוּכֶ֫ן פְּדִינוּם פְּדִינוּן
שַׂמְנוּכֶ֫ם שַׂמְנוּכֶ֫ן שַׂמְנוּם שַׂמְנוּן
סַבּוֹנוּכֶ֫ם סַבּוֹנוּכֶ֫ן סַבּוֹנוּם סַבּוֹנוּן
אתם / אתן שְׁמַרְתּוּ֫נוּ שְׁמַרְתּוּם שְׁמַרְתּוּן
עֲזַרְתּוּ֫נוּ עֲזַרְתּוּם עֲזַרְתּוּן
שְׁמַעְתּוּ֫נוּ שְׁמַעְתּוּם שְׁמַעְתּוּן
מְצָאתוּ֫נוּ מְצָאתוּם מְצָאתוּן
שְׂנֵאתוּ֫נוּ שְׂנֵאתוּם שְׂנֵאתוּן
פְּדִיתוּ֫נוּ פְּדִיתוּם פְּדִיתוּן
שַׂמְתּוּ֫נוּ שַׂמְתּוּם שַׂמְתּוּן
סַבּוֹתוּ֫נוּ סַבּוֹתוּם סַבּוֹתוּן
הם / הן שְׁמָרוּ֫נוּ שְׁמָרוּכֶ֫ם שְׁמָרוּכֶ֫ן שְׁמָרוּם שְׁמָרוּן
עֲזָרוּ֫נוּ עֲזָרוּכֶ֫ם עֲזָרוּכֶ֫ן עֲזָרוּם עֲזָרוּן
שְׁמָעוּ֫נוּ שְׁמָעוּכֶ֫ם שְׁמָעוּכֶ֫ן שְׁמָעוּם שְׁמָעוּן
מְצָאוּ֫נוּ מְצָאוּכֶ֫ם מְצָאוּכֶ֫ן מְצָאוּם מְצָאוּן
שְׂנֵאוּ֫נוּ שְׂנֵאוּכֶ֫ם שְׂנֵאוּכֶ֫ן שְׂנֵאוּם שְׂנֵאוּן
פָּדוּ֫נוּ / פְּדָאוּ֫נוּ פָּדוּכֶ֫ם / פְּדָאוּכֶ֫ם פָּדוּכֶ֫ן / פְּדָאוּכֶ֫ן פָּדוּם / פְּדָאוּם פָּדוּן / פְּדָאוּן
שָׂמוּ֫נוּ שָׂמוּכֶ֫ם שָׂמוּכֶ֫ן שָׂמוּם שָׂמוּן
סְבָבוּ֫נוּ סְבָבוּכֶ֫ם סְבָבוּכֶ֫ן סְבָבוּם סְבָבוּן

[6] על פי מוֹרַאֲכֶם, מַשַּׂאֲכֶם.

בשמות המלרעיים שתנועתם האחרונה (או היחידה) פתח, מתקיים בדרך כלל הפתח בנטייה, ודגש בא באות שלאחריו. למשל: גַּל גַּלִּי גַּלְּךָ גַּלְּכֶם גַּלִּים גַּלֵּי־, זַג זַגִּים, זַן זַנִּים [1], צַו[2] צַוִּים, קַו[2] קַוִּים, אַף אַפַּיִם אַפֵּיכֶם, אֲגַם אֲגַמִּים אֲגַמֵּי־ [3], אֲגַף אֲגַפָּיו, הֲדַס הֲדַסִּים, זְמַן זְמַנִּים זְמַנְּכֶם זְמַנֵּיהֶם, כְּרַךְ כְּרַכִּים כְּרַכֵּי־, לְשַׁד לְשַׁדּוֹ, מְעַט מְעַטִּים, אוֹפַן אוֹפַנִּים, דּוֹנַג דּוֹנַגִּי, יוּבַל יוּבַלִּים, שׁוֹשַׁן שׁוֹשַׁנִּים, אֶתְנַן אֶתְנַנָּהּ, גַּנְזַךְ גַּנְזַכֵּי־, דַּרְדַּק דַּרְדַּקֵּיהֶם, חַשְׁמַל חַשְׁמַלִּי, כַּרְפַּס כַּרְפַּסִּי, קַרְנַף קַרְנַפֵּי־, מַחֲבַת מַחֲבַתּוֹת, צְלָצַל צִלְצַלִּים (מין חֶרֶק), כְּלַבְלַב כְּלַבְלַבִּים כְּלַבְלַבֵּי־, שְׁרַפְרַף שְׁרַפְרַפִּים, אֲדַמְדַּם[4] אֲדַמְדַּמּוֹת, יְרַקְרַק יְרַקְרַקָּה, קְטַנְטַן קְטַנְטַנִּים, דּוּכִיפַת דּוּכִיפַתִּים, ועל דרך זו מַאֲוַיִּים מַאֲוַיֵּי־.

בכלל זה שמות מרובעים בעלי שתי הברות דומות; שמות אלו נשקלים במשקל פַּלְפַּל, ובנטייה בא דגש. למשל: זַלְזַל זַלְזַלִּים, זַמְזַם זַמְזַמִּים, כַּלְכַּל כַּלְכַּלִּים, לַבְלַב לַבְלַבִּים, עַפְעַף עַפְעַפַּיִם, צַמְצַם צַמְצַמִּים, תַּלְתַּל תַּלְתַּלִּים. אבל עַרְעָר, הַבְהָב (ברבים הַבְהָבִים), המנוקדים כך במקרא.

תנו דעתכם שהפתח מתקיים לפני חי"ת, אף שאין בה הכפלה. למשל: פַּח פַּחִים, לַח לַחָה לַחִים, צַח צַחָה צַחִים. בנקבה גם לֶחָה, צֶחָה.

יוצאים מכלל זה כמה שמות הנוטים על דרך הסגוליים:

  1. השמות דְּבַשׁ דִּבְשִׁי, הֲלַךְ (כגון הֲלַךְ־נפש/רוח)[5] הִלְכֵי־(נפש/רוח), סְבַךְ סִבְכּוֹ סִבְכֵי־.
  2. שמות אחדים ממשקל פְּעַלְעַל – בצורות הנקבה: אֲדַמְדֶּמֶת, שְׁחַרְחֹרֶת (במקרא), יְרַקְרֹקֶת (בלשון חז"ל), קְטַנְטֹנֶת וכיו"ב (בלשון ימינו).
  3. קצת שמות בני הברה אחת באים בריבוי גם על דרך הסגוליים "השלמים": הַר הֲרָרִים הַרְרֵי־, טַל טְלָלִים טַלְלֵי־, עַם עֲמָמִים עַמְמֵי־, וכן צַד צְדָדִים (ראו כלל ב).

בנטייתם של שמות במשקל פֶּעֶל[1] בא חיריק כנגד הסגול הראשון כשההברה סגורה. למשל: בֶּגֶד בִּגְדִּי,[2] דֶּגֶל דִּגְלוֹ, וֶשֶׁט וִשְׁטוֹ, צֶדֶק צִדְקָהּ, שֶׁלֶג שִׁלְגִּי [3], תֶּקֶן תִּקְנוֹ, מֶלַח מִלְחֵנוּ, שֶׁטַח שִׁטְחָם, דֶּשֶׁא דִּשְׁאֲךָ, בֶּכֶה בִּכְיוֹ [4].
כשפ' הפועל היא מן אהח"ע, בא פתח כנגד הסגול הראשון. למשל: אֶרֶץ אַרְצִי [5], עֶבֶד עַבְדּוֹ, חֶבֶל חַבְלוֹ [6].

יוצאים מן הכלל:

  1. אף על פי שפ' הפועל של השמות שלהלן אינה מן אהח"ע, בא בהם בנטייה פתח ולא חיריק: גֶּבֶר, גֶּפֶן, גֶּרֶב, גֶּרֶם, דֶּלֶת, דֶּרֶג, דֶּרֶךְ, וֶרֶד, זֶרַע, טֶנֶא, טֶרֶף, טֶרֶשׁ, יֶלֶד, יֶרַח, כֶּבֶל, כֶּלֶב, כֶּסֶף, כֶּרֶם, כֶּרַע, לֶחֶךְ, לֶחֶם, מֶלֶךְ, נֶפֶשׁ, סֶלַע, סֶרֶן, פֶּלֶג, צֶלֶם, צֶלַע[7], צֶמֶר, קֶדֶם[8], קֶלַע, קֶלֶת, קֶסֶת, קֶרַח, קֶרֶן, קֶרֶס, קֶרֶשׁ, קֶרֶת, קֶשֶׁת, רֶגֶל, רֶחֶם, שֶׁוַע, שֶׁלֶו, שֶׁמֶן, תֶּלֶם. למשל: דֶּרֶךְ דַּרְכִּי, זֶרַע זַרְעוֹ.
  2. השמות האלה נוטים בסגול: הֶגֶה הֶגְיָם, חֶלֶד חֶלְדִּי, נֶגֶב נֶגְבִּי, נֶגֶד נֶגְדּוֹ, נֶכֶד נֶכְדָּם. כך גם חֶבֶר חֶבְרֵי־(דיון).
  3. השמות האלה נוטים גם בפתח וגם בסגול: הֶבֶל הֶבְלוֹ או הַבְלוֹ, חֶדֶר חַדְרִי או חֶדְרִי. צורת הנסמך של חֶדֶר: חֲדַר־ וגם חֶדֶר־.[9]
  4. שם המספר שֶׁבַע בא בשווא לפני ־עֶשְׂרֵה ומֵאוֹת: שְׁבַע עֶשְׂרֵה, שְׁבַע מֵאוֹת.

הערה: צורת הרבים של השמות האלה היא במשקל פְּעָלִים. בנטייה – בצורות שהקמץ אינו מתקיים בהן, דהיינו בנסמך ובצורות בעלות כינויי הנוכחים והנסתרים – פ' הפועל מנוקדת כבנטיית היחיד. למשל: רֶגֶב רְגָבִים רְגָבֶיהָ רִגְבֵי־ רִגְבֵיכֶם, זֶרַע זְרָעִים זַרְעֵי־, נֶכֶד נְכָדִים נֶכְדֵיהֶם. צורת הרבים של שמות אחדים היא במשקל פְּעָלוֹת, ובכל נטייתה הקמץ משתנה לשווא ופ' הפועל מנוקדת כבנטיית היחיד, כגון אֶרֶץ אֲרָצוֹת אַרְצוֹת־ אַרְצוֹתַי.
מן השמות נֶזֶק, נֶטַע, פֶּסֶל יש גם צורת רבים במשקל פְּעִילִים: נְזִיקִין לצד נְזָקִים, נְטִיעִים לצד נְטָעִים, פְּסִילִים לצד פְּסָלִים.

בצירוף שמות שביניהם או – ההתאם הוא בלשון יחיד או בלשון רבים, כגון 'שמעון או ראובן יבוא', 'שמעון או ראובן יבואו'.

1. נטיית הפעלים מגזרת ל"א היא על דרך השלמים כאשר האל"ף באה בתנועה. למשל: מָצְאוּ, מוֹצְאִים, תִּמְצְאִי, נִמְצָאִים, מַמְצִיאָה.

2. בדרך כלל כאשר ל' הפועל אינה בתנועה, האל"ף נחה וע' הפועל מנוקדת על פי התנועה בגזרת השלמים. לדוגמה: קָרָאתִי (על דרך שָׁמַרְתִּי; קמץ בהברה פתוחה), מְדֻכָּא (על דרך מְלֻמָּד), יָרֵא (על דרך זָקֵן), מִלֵּא (על דרך שִׁמֵּר), לִמְצֹא (על דרך לִשְׁמֹר); בדומה לכך בָּא (על דרך קָם), יֵצֵא (על דרך יֵשֵׁב).[1]

3. במקרים האלה ע' הפועל מנוקדת שלא על פי התנועה בגזרת השלמים:

(א) בכל הבניינים, למעט בניין קל, ע' הפועל מנוקדת בצירי בצורות עבר בגוף הראשון והשני. למשל: נִמְלֵאנוּ, רִפֵּאתִי, מֻלֵּאת, הִתְמַלֵּאנוּ, הִבְרֵאתֶם, הֻקְפֵּאתִי.
במקרא הֻבָאתָה.

(ב) בבניין קל בשורשים טמ"א, יר"א, מל"א, צמ"א, שׂנ"א – ע' הפועל מנוקדת בצירי בצורת עבר נסתר (צורת העבר שווה לצורת הבינוני). למשל: יָרֵא, צָמֵא, ובצורות עבר בגוף הראשון והשני, כגון צָמֵאתִי, מָלֵאתָ, שְׂנֵאתֶם.

השורש שׂנ"א נוטה בבינוני במשקל פּוֹעֵל: שׂוֹנֵא, שׂוֹנֵאת וכיו"ב.

(ג) בצורות בינונית המסתיימות בתי"ו [2] – ע' הפועל מנוקדת בצירי. למשל: מוֹצֵאת, נִמְצֵאת, מְמַלֵּאת, מְמֻלֵּאת, מִתְמַצֵּאת, מֻמְצֵאת.

(ד) בצורות הנוכחות והנסתרות בעתיד ובציווי ע' הפועל מנוקדת בסגול. למשל: תִּמְצֶאנָה, הִמָּצֶאנָה, תְּמַלֶּאנָה וכדומה.

(ה) בצורות העתיד הציווי ושם הפועל של הפועל בָּא – ע' הפועל מנוקדת בחולם מלא. למשל: יָבוֹא תָּבוֹאִי, בּוֹא, לָבוֹא (אבל: תָּבֹאנָה, בֹּאנָה).

בצורות הבינונית קיימות שתי תבניות – בסיומת ־ָה או בסיומת ־ת על דרך הסגוליים.

בעברית ימינו ברוב הבניינים הסיומת ־ת היא הסיומת השגורה, והסיומת ־ָה – בבניין הפעיל. דוגמאות: יוֹשֶבֶת, נִכְנֶסֶת, מֻרְכֶּבֶת, מְבַקֶּשֶׁת, מְשֻׁתֶּפֶת, מִתְקוֹמֶמֶת; אבל מַסְבִּירָה. לצידן משמשות צורות שגורות פחות על דרך יוֹשְׁבָה, נִצָּבָה או מַחֲרֶבֶת. הסיומת הלא שגורה משמשת בעיקר בלשון ספרותית (כגון מְאֹרָשָׂה לצד מְאֹרֶסֶת), בצירופים כבולים, כגון 'אֵין יָדוֹ מַשֶּׂגֶת', 'ידיעתו מַגַּעַת', 'זכוכית מַגְדֶּלֶת', 'סעודה מַפְסֶקֶת', ובצורות אחדות, כגון נִפְלָאָה, נֶחְמָדָה, נוֹרָאָה, מוּכָנָה.

תנו דעתכם שבכמה ממשקלי בניין קל ובכמה בניינים בגזרות ע"ו והכפולים משמשת רק הסיומת ־ָה, כגון יְשֵׁנָה, יְכוֹלָה, כְּתוּבָה; קָמָה, מְאִירָה (ע"ו); סַבָּה, נְשַׁמָּה (ע"ע).

ראו גם נטיית פועלי ל"א בעבר בבינוני בציווי ובעתיד (ג); צורות הבינונית בפועלי ל"י.

א. דגש חזק הבא במילה (או בנטייתה) יבוא בצורות הנוטות גם כאשר האות שוואית. למשל: יִקַּח יִקְּחוּ, עִוֵּר עִוְּרִים, מַסָּע מַסְּעֵי־, כִּסֵּא כִּסְּאוֹ (ומכאן: כִּסַּאֲךָ כִּסַּאֲכֶם), זְמַן זְמַנִּי זְמַנְּכֶם, אֵשׁ אִשָּׁם אִשְּׁכֶם, חֹק חֻקּוֹ חֻקְּכֶם, עַכָּבִישׁ עַכְּבִישׁ־ עַכְּבִישִׁים, לְבַד לְבַדִּי לְבַדְּכֶם, שֶׁל שֶׁלִּי שֶׁלְּךָ.

(אין הכוונה לשמות שנטייתם על דרך משקל אחר, כגון אִשָּׁה אִשְׁתִּי, זִכָּרוֹן זִכְרוֹנוֹת.)

ב. אחרי ה' הידיעה בא דגש חזק בכל האותיות השוואיות (חוץ מן אהחע"ר), והמ"ם השוואית בכלל, כגון הַמְּבַשֵּׂר.

ג. יו"ד שוואית בראש המילה בא בה דגש כשלפניה מ' השימוש, כגון מִיְּשִׁיבָה, מִיְּרוּשָׁלַיִם (על דרך מִיְּשֵׁנֵי־, מִיְּרֻשָּׁתְךָ שבמקרא).

במקרא יש נטייה שלא לתת דגש באותיות שוואיות; כך למשל יִקְחוּ, עִוְרִים, מַסְעֵי־, כִּסְאֲךָ, הַמְדַבֵּר, מִיהוּדָה. המנקד את האותיות השוואיות רפות כבמקרא – לא טעה.

ד. אחרי ו' ההיפוך היו"ד השוואית רפה כבמקרא, כגון וַיְהִי.

ה. במילה שְׁתַּיִם אחרי אותיות מש"ה יבוא דגש בשי"ן ובתי"ו, כגון הַשְּׁתַּיִם, מִשְּׁתֵּי־.
במקרא דגושה או השי"ן או התי"ו: מִשְּׁתֵי עֵינַי (שופטים טז, כח), מִשְׁתֵּים־עֶשְׂרֵה (יונה ד, יא).