6. בבניין קל נשמרת ההבחנה בין נטיית פועלי פְּעֹל/יפעֹל החבורים (שתנועת ע' הפועל משתנה בה לשווא) לנטיית פועלי פְּעַל/יפעַל החבורים (שהתנועה אינה משתנה בה), כגון שִׁמְרוּהוּ, יִשְׁמְרוּהוּ לעומת פְּתָחוּהוּ, יִפְתָּחוּהוּ (ברם: יִפְתְּחוּכֶם).

7. בעתיד ובציווי עם כינויי הנסתר והנסתרת שלוש חלופות אפשריות – בסיומת ־ֵ֫הוּ, ־ֶ֫נּוּ, ־וֹ לנסתר; ־ֶ֫הָ, ־ֶ֫נָּה, ־ָהּ לנסתרת. לדוגמה: יִשְׁמְרֵהוּ יִשְׁמְרֶנּוּ יִשְׁמְרוֹ, יִשְׁמְרֶהָ יִשְׁמְרֶנָּה יִשְׁמְרָהּ; אֶבְנֵהוּ אֶבְנֶנּוּ אֶבְנוֹ, אֶבְנֶהָ אֶבְנֶנָּה אֶבְנָהּ; שָׁמְרֵהוּ שָׁמְרֶנּוּ שָׁמְרוֹ, שָׁמְרֶהָ שָׁמְרֶנָָּה שָׁמְרָהּ; בְּנֵהוּ בְּנֶנּוּ בְּנוֹ, בְּנֶהָ בְּנֶנָּה בְּנָהּ.

8. להבעת המושא בכינוי המדבר ליחיד וליחידה הכינוי הוא ־ֵ֫נִי (ולא ־ִי), כגון שׁוֹמְרֵנִי, עוֹשֵׂנִי, מְהַלְּלֵנִי, מְצַוֵּנִי, מַמְלִיכֵנִי, מַשְׁקֵנִי; שׁוֹמַרְתֵּנִי, עוֹשָׂתֵנִי, מְהַלַּלְתֵּנִי, מְצַוָּתֵנִי, מַמְלִיכָתֵנִי, מַשְׁקָתֵנִי.

9. בינוני יחיד: צורות בינוני יחיד של פועלי ל"י נוטות בשתי דרכים – קצרה וארוכה; למשל נטיית פּוֹדֶה: פּוֹדֵנִי, פּוֹדְךָ או פּוֹדֶךָ, פּוֹדוֹ או פּוֹדֵהוּ, פּוֹדָהּ או פּוֹדֶהָ, פּוֹדֵנוּ, פּוֹדְכֶם־ן או פּוֹדֵכֶם־ן, פּוֹדָם־ן או פּוֹדֵהֶם־ן

10. בינוני יחידה: בבניין קל ופיעל הנטייה הרגילה היא על בסיס הצורות בסיומת ־ת, מעין שׁוֹמֶרֶת, מְבַקֶּשֶׁת, כגון שׁוֹמַרְתֵּנִי שׁוֹמַרְתְּךָ שׁוֹמַרְתּוֹ וכו', מְבַקַּשְׁתֵּנִי מְבַקַּשְׁתָּהּ וכו'; בבניין הפעיל – על בסיס הצורות בסיומת ־ָה, מעין מַשְׁלִיכָה, כגון מַשְׁלִיכָתֵנִי מַשְׁלִיכָתְךָ מַשְׁלִיכָתוֹ וכו'.

הערה: הוספת הכינויים לצורות הבינונית הלא שגורות אפשרית אף היא, למשל: שׁוֹמְרָתֵנִי שׁוֹמְרָתְךָ וכו' (על בסיס שׁוֹמְרָה), מְבַקְּשָָׁתֵנִי מְבַקְּשָׁתָהּ וכו' (על בסיס מְבַקְּשָׁה), מַשְׁלִכְתֵּנִי מַשְׁלִכְתּוֹ וכו' (על בסיס מַשְׁלֶכֶת).[1]

א. ניקוד ו' החיבור בקמץ
בשם המספר ניקוד ו' החיבור בקמץ לפני הברה מוטעמת הוא רשות. למשל: שלושים וָשש או שלושים וְשש (אבל אחת וָחצי, שתיים וָרבע).

הערה: ניקוד ו' החיבור בקמץ לפני הברה מוטעמת מקובל בצירופים קבועים, כגון בשר וָדם, יומם וָלילה, עיר וָאם, חנה וָסע.

ב. ו' החיבור לפני 'אלוהים'
לצד הניקוד המצוי במקרא – וֵאלוהים (בצירי ובאל"ף נחה), מותר גם הניקוד 'וֶאֱלוהים'. הוא הדין במילות היחס כל"ב.

ג. ו' החיבור לפני הֱיֵה, חֲיֵה, הֲייתם וכיו"ב
בצד הניקוד המצוי במקרא – וֶהְיֵה, וִחְיוּ, וִהְיִיתֶם, מותר גם הניקוד בחטף, כגון וֶהֱיֵה, וֶהֱיוּ, וַחֲיוּ, וַהֲיִיתֶם (או וֶהֱיִיתֶם).

ראו עוד כלל יג – תנועת החטף בפועל סעיף 2ג.

במספר המעורב ממספר שלם ומשבר – השם הנמנה בא בין המספר השלם לשבר, כגון 'שני אחוזים ורבע' (ביידוע: 'שני האחוזים ורבע'), 'שלושה שקלים וחצי'. מותרת גם הבאת השם הנמנה בסוף המספר, כגון 'שניים ורבע אחוזים' (וביידוע: 'שניים ורבע האחוזים'), 'שלושה וחצי שקלים'.
הדרך הראשונה היא הרגילה בספרות העברית לדורותיה ויש לראות בה את הדרך המועדפת.

במקרא ברוב המקרים חוזר השם הנמנה ונזכר גם לאחר השבר, כגון "לתשעת המטות וחצי המטה" (במדבר לד, יג), "ואמה וחצי האמה רֹחב הקרש האחד" (שמות כו, טז).

במשקל פַּעְלָן אין בא דגש (חזק) בע' הפועל ואין בא דגש (קל) בל' הפועל, כגון סַפְרָן, כַּלְבָן, נַקְדָן, צַלְבָן, צַרְכָן.

יוצאים מכלל זה קצת שמות הבאים בדגש בע' הפועל, ואלו הם: דַּבְּרָן, דַּכְּאָן, וַכְּחָן, חַבְּלָן, טַפְּסָן (המטפס על הרים, כנגד טַפְסָן – המתקין טפסים בבנייה), עַבְּדָן, קַבְּלָן, קַבְּצָן, קַפְּדָן (וגם קַפְדָן).
בשם עַצְבָּנִי בא דגש בל' הפועל.

לפי כלל זה דרך המלך בהגיית השם חלבן היא בריפוי הבי"ת: חַלְבָן.

1. שמות האותיות היווניות המסתיימים בתנועת a נכתבים באל"ף או בה"א, למשל: אלפא או אלפה, גמא או גמה, סיגמא או סיגמה.

2. האות היוונית Λ היא למדא או למדה (ולא למבדא / למבדה).

3. כתיב שמות האותיות היווניות הוא על פי כללי התעתיק מלועזית לעברית. לפי זה: β – בטא או בטה.

רק הביטוי אלפא־ביתא ייכתב בתי"ו (וכן שם המושג הגאוגרפי דֶּלְתָּה).

1. בעתיד מדבר – התחילית א' מנוקדת בחיריק או בסגול: אִסּוֹג או אֶסּוֹג, אִסַּב או אֶסַּב.

2. פועלי ע"ע

בעבר ובבינוני – לרוב צורות הנפעל באות בעבר בפתח בפ' הפועל, כגון נָסַב[1] נָסַבָּה,[2] נָמַס נָמַסָּה, נָדַם נְדַמּוֹתִי, נֵחַן[1]; בבינוני יחיד בקמץ כגון נָסָב.

צורות חריגות:
נָגֹל, נָחֹג: בעבר בגוף שלישי נָגֹל נָגֹלָּה נָגֹלּוּ, נָחֹג נָחֹגָּה נָחֹגּוּ; בגוף ראשון ושני נְגַלּוֹתִי נְגַלּוֹתָ.
נָמס, נָקל: בבינוני ביחיד נָמֵס או נָמָס, נָקֵל או נָקָל; הנטייה בפתח – נְמַסָּה נְמַסִּים נְמַסּוֹת, נְקַלָּה נְקַלִּים נְקַלּוֹת.

במקרא קיימות צורות נוספות בחילופי תנועות, כגון נָסֵבָּה, נָבֹזּוּ, נָזֹלּוּ, נָגֹזּוּ, נָרֹץ.

3. שם הפועל בפועלי ע"ע – לְהִסֵּב או לְהִסַּב או לְהִסֹּב.

1. הפעלים במשקל פָּעֵל בעבר נסתר מותרים גם בפתח.[1] למשל: אָפַס, זָקַן, חָמַץ, חָפַץ, חָצַב, טָהַר, יָבַשׁ, יָשַׁן, נָבַל, שָׁלַם, שָׁמַם, שָׁפַל.

הערות

א. אין הכלל חל על הפעלים מגזרת ל"א דוגמת טָמֵא.[2]
ב. צורת הבינוני היא גָּדֵל ולא גּוֹדֵל, יָשֵׁן ולא יוֹשֵׁן וכיו"ב.
ג. צורת הבינוני קָטֵן מותרת אף על פי שאינה במקורות. בעבר: קָטֵן/קָטַן קָטַנְתִּי קְטַנְתֶּם.
במקרא הנטייה במשקל פָּעֹל: קָטֹנְתִּי.
ד. צורת הבינוני של אָפַס היא אָפֵס. לפי זה יש לומר 'הסיכויים הולכים וַאֲפֵסים' (ולא 'אופסים').

2. צורת הבינוני של הפועל גָּבַהּ היא גּוֹבֵהַּ וגם גָּבֵהַּ.

קל ציווי

נטיית כינויי היחיד

  אותי אותךָ אותךְ אותו אותה
אתה שָׁמְרֵ֫נִי שָׁמְרֵ֫הוּ / שָׁמְרֶ֫נּוּ / שָׁמְרוֹ שָׁמְרֶ֫הָ / שָׁמְרֶ֫נָָּה / שָׁמְרָהּ
  לְבָשֵׁ֫נִי לְבָשֵׁ֫הוּ / לְבָשֶׁ֫נּוּ / לְבָשׁוֹ לְבָשֶׁ֫הָ / לְבָשֶׁ֫נָּה / לְבָשָׁהּ
  עָבְדֵ֫נִי עָבְדֵ֫הוּ / עָבְדֶ֫נּוּ / עָבְדוֹ עָבְדֶ֫הָ / עָבְדֶ֫נָּה / עָבְדָהּ
  שְׁאָלֵ֫נִי שְׁאָלֵ֫הוּ / שְׁאָלֶ֫נּוּ / שְׁאָל֫וֹ שְׁאָלֶ֫הָ / שְׁאָלֶ֫נָּה / שְׁאָלָ֫הּ
  מְצָאֵ֫נִי מְצָאֵ֫הוּ / מְצָאֶ֫נּוּ / מְצָאוֹ מְצָאֶ֫הָ / מְצָאֶ֫נָּה / מְצָאָהּ
  אָכְלֵ֫נִי אָכְלֵ֫הוּ / אָכְלֶ֫נּוּ / אָכְלוֹ אָכְלֶ֫הָ / אָכְלֶ֫נָּה / אָכְלָהּ
  נָצְרֵ֫נִי נָצְרֵ֫הוּ / נָצְרֶ֫נּוּ / נָצְרוֹ נָצְרֶ֫הָ[1] / נָצְרֶ֫נָּה / נָצְרָהּ
  שָׁקֵ֫נִי שָׁקֵ֫הוּ / שָׁקֶ֫נּוּ / שָׁקוֹ שָׁקֶ֫הָ / שָׁקֶ֫נָּה / שָׁקָהּ
  תְּנֵ֫נִי תְּנֵ֫הוּ / תְּנֶ֫נּוּ / תְּנוֹ תְּנֶ֫הָ / תְּנֶ֫נָּה / תְּנָהּ
  רָשֵׁ֫נִי; רְשֵׁ֫נִי[2] רָשֵׁ֫הוּ / רָשֶׁ֫נּוּ / רָשׁוֹ; רְשֵׁ֫הוּ / רְשֶׁ֫נּוּ / רְשׁוֹ רָשֵֶׁ֫הָ / רָשֵֶׁ֫נָּה / רָשָׁהּ; רְשֶׁ֫הָ / רְשֶׁ֫נָּה / רְשָׁהּ
  לְדֵ֫נִי[3] לְדֵ֫הוּ / לְדֶ֫נּוּ / לְדוֹ לְדֶ֫הָ / לְדֶ֫נָּה / לְדָהּ
  דָּעֵ֫נִי דָּעֵ֫הוּ / דָּעֶ֫נּוּ / דָּעוֹ דָּעֶ֫הָ / דָּעֶ֫נָּה / דָּעָהּ
  דּוּנֵ֫נִי דּוּנֵ֫הוּ / דּוּנֶ֫נּוּ / דּוּנוֹ דּוּנֶ֫הָ / דּוּנֶ֫נָּה / דּוּנָהּ
  שִׂימֵ֫נִי שִׂימֵ֫הוּ / שִׂימֶ֫נּוּ / שִׂימוֹ שִׂימֶ֫הָ / שִׂימֶ֫נָּה / שִׂימָהּ
  מֻדֵּ֫נִי[4] מֻדֵּ֫הוּ / מֻדֶּ֫נּוּ / מֻדּוֹ  מֻדֶּ֫הָ / מֻדֶּ֫נָּה / מֻדָּהּ
  בְּנֵ֫נִי בְּנֵ֫הוּ / בְּנֶ֫נּוּ / בְּנוֹ בְּנֶ֫הָ / בְּנֶ֫נָּה / בְּנָהּ
  עֲשֵׂ֫נִי עֲשֵׂ֫הוּ / עֲשֶׂ֫נּוּ / עֲשׂוֹ עֲשֶׂ֫הָ / עֲשֶׂ֫נָּה / עֲשָׂהּ
את שִׁמְרִ֫ינִי שִׁמְרִ֫יהוּ שִׁמְרִ֫יהָ
  לְבָשִׁ֫ינִי לְבָשִׁ֫יהוּ לְבָשִׁ֫יהָ
  עִבְדִ֫ינִי עִבְדִ֫יהוּ עִבְדִ֫יהָ
  שְׁאָלִ֫ינִי שְׁאָלִ֫יהוּ שְׁאָלִ֫יהָ
  מְצָאִ֫ינִי מְצָאִ֫יהוּ מְצָאִ֫יהָ
  אִכְלִ֫ינִי אִכְלִ֫יהוּ אִכְלִ֫יהָ
  נִצְרִ֫ינִי נִצְרִ֫יהוּ נִצְרִ֫יהָ
  שָׁקִ֫ינִי שָׁקִ֫יהוּ שָׁקִ֫יהָ
  תְּנִ֫ינִי תְּנִ֫יהוּ תְּנִ֫יהָ
  רָשִׁ֫ינִי; רְשִׁ֫ינִי רָשִׁ֫יהוּ; רְשִׁ֫יהוּ רָשִׁ֫יהָ; רְשִׁ֫יהָ
  לְדִ֫ינִי לְדִ֫יהוּ לְדִ֫יהָ
  דָּעִ֫ינִי דָּעִ֫יהוּ דָּעִ֫יהָ
  דּוּנִ֫ינִי דּוּנִ֫יהוּ דּוּנִ֫יהָ
  שִׂימִ֫ינִי שִׂימִ֫יהוּ שִׂימִ֫יהָ
  מֻדִּ֫ינִי מֻדִּ֫יהוּ מֻדִּ֫יהָ
  בְּנִ֫ינִי בְּנִ֫יהוּ בְּנִ֫יהָ
  עֲשִׂ֫ינִי עֲשִׂ֫יהוּ עֲשִׂ֫יהָ
אתם שִׁמְרוּ֫נִי שִׁמְרוּ֫הוּ שִׁמְרוּ֫הָ
  לְבָשׁוּ֫נִי לְבָשׁוּ֫הוּ לְבָשׁוּ֫הָ
  עִבְדוּ֫נִי עִבְדוּ֫הוּ עִבְדוּ֫הָ
  שְׁאָלוּ֫נִי שְׁאָלוּ֫הוּ שְׁאָלוּ֫הָ
  מְצָאוּ֫נִי מְצָאוּ֫הוּ מְצָאוּ֫הָ
  אִכְלוּ֫נִי אִכְלוּ֫הוּ אִכְלוּ֫הָ
  נִצְרוּ֫נִי נִצְרוּ֫הוּ נִצְרוּ֫הָ
  שָׁקוּ֫נִי שָׁקוּ֫הוּ שָׁקוּ֫הָ
  תְּנוּ֫נִי תְּנוּ֫הוּ תְּנוּ֫הָ
  רָשׁוּ֫נִי; רְשׁוּ֫נִי רָשׁוּ֫הוּ; רְשׁוּ֫הוּ רָשׁוּ֫הָ; רְשׁוּ֫הָ
  לְדוּ֫נִי לְדוּ֫הוּ לְדוּ֫הָ
  דָּעוּ֫נִי דָּעוּ֫הוּ דָּעוּ֫הָ
  דּוּנוּ֫נִי דּוּנוּ֫הוּ דּוּנוּ֫הָ
  שִׂימוּ֫נִי שִׂימוּ֫הוּ שִׂימוּ֫הָ
  מֻדּוּ֫נִי מֻדּוּ֫הוּ מֻדּוּ֫הָ
  בְּנוּ֫נִי בְּנוּ֫הוּ בְּנוּ֫הָ
  עֲשׂוּ֫נִי עֲשׂוּ֫הוּ עֲשׂוּ֫הָ

[1] במקרא נִצְּרֶהָ (מש' ד, יג).
[2] כפל הצורה בפועל ירש על פי שתי צורות הציווי המתועדות רָשׁ (בהפסק), רֵשׁ.
[3] על דרך הפועל נתן.
[4] או בקמץ קטן, כגון חָנֵּ֫נִי, חָנֵּ֫נוּ, חָנִּ֫יהוּ, חָנּוּ֫הָ.

נטיית כינויי הרבים

אותנו אתכם אתכן אותם אותן
אתה שָׁמְרֵ֫נוּ שָׁמְרֵם שָׁמְרֵן
לְבָשֵׁנוּ לְבָשֵׁם לְבָשֵׁן
עָבְדֵ֫נוּ עָבְדֵם עָבְדֵן
שְׁאָלֵ֫נוּ שְׁאָלֵם שְׁאָלֵן
מְצָאֵ֫נוּ מְצָאֵם מְצָאֵן
אָכְלֵ֫נוּ אָכְלֵם אָכְלֵן
נָצְרֵ֫נוּ נָצְרֵם נָצְרֵן
שָׁקֵ֫נוּ שָׁקֵם שָׁקֵן
תְּנֵ֫נוּ תְּנֵם תְּנֵן
רָשֵׁ֫נוּ; רְשֵׁ֫נוּ רָשֵׁם; רְשֵׁם רָשֵׁן; רְשֵׁן
לְדֵ֫נוּ לְדֵם לְדֵן
דָּעֵ֫נוּ דָּעֵם דָּעֵן
דּוּנֵ֫נוּ דּוּנֵם דּוּנֵן
שִׂימֵ֫נוּ שִׂימֵם שִׂימֵן
מֻדֵּ֫נוּ מֻדֵּם מֻדֵּן
בְּנֵ֫נוּ בְּנֵם בְּנֵן
עֲשֵׂ֫נוּ עֲשֵׂם עֲשֵׂן
את שִׁמְרִ֫ינוּ שִׁמְרִים שִׁמְרִין
לְבָשִׁ֫ינוּ לְבָשִׁים לְבָשִׁין
עִבְדִ֫ינוּ עִבְדִים עִבְדִין
שְׁאָלִ֫ינוּ שְׁאָלִים שְׁאָלִין
מְצָאִ֫ינוּ מְצָאִים מְצָאִין
אִכְלִ֫ינוּ אִכְלִים אִכְלִין
נִצְרִ֫ינוּ נִצְרִים נִצְרִין
שָׁקִ֫ינוּ שָׁקִים שָׁקִין
תְּנִ֫ינוּ תְּנִים תְּנִין
רָשִׁ֫ינוּ; רְשִׁ֫ינוּ רָשִׁים; רְשִׁים רָשִׁין; רְשִׁין
לְדִ֫ינוּ לְדִים לְדִין
דָּעִ֫ינוּ דָּעִים דָּעִין
דּוּנִ֫ינוּ דּוּנִים דּוּנִין
שִׂימִ֫ינוּ שִׂימִים שִׂימִין
מֻדִּ֫ינוּ מֻדִּים מֻדִּין
בְּנִ֫ינוּ בְּנִים בְּנִין
עֲשִׂ֫ינוּ עֲשִׂים עֲשִׂין
אתם / אתן שִׁמְרוּ֫נוּ שִׁמְרוּם שִׁמְרוּן
לְבָשׁוּ֫נוּ לְבָשׁוּם לְבָשׁוּן
עִבְדוּ֫נוּ עִבְדוּם עִבְדוּן
שְׁאָלוּ֫נוּ שְׁאָלוּם שְׁאָלוּן
מְצָאוּ֫נוּ מְצָאוּם מְצָאוּן
אִכְלוּ֫נוּ אִכְלוּם אִכְלוּן
נִצְרוּ֫נוּ נִצְרוּם נִצְרוּן
שָׁקוּ֫נוּ שָׁקוּם שָׁקוּן
תְּנוּ֫נוּ תְּנוּם תְּנוּן
רָשׁוּ֫נוּ; רְשׁוּ֫נוּ רָשׁוּם; רְשׁוּם רָשׁוּן; רְשׁוּן
לְדוּ֫נוּ לְדוּם לְדוּן
דָּעוּ֫נוּ דָּעוּם דָּעוּן
דּוּנוּ֫נוּ דּוּנוּם דּוּנוּן
שִׂימוּ֫נוּ שִׂימוּם שִׂימוּן
מֻדּוּ֫נוּ מֻדּוּם מֻדּוּן
בְּנוּ֫נוּ בְּנוּם בְּנוּן
עֲשׂוּ֫נוּ עֲשׂוּם עֲשׂוּן

בפעלים הלאההראה ה"א הבניין מנוקדת בחיריק או בסגול, כגון הִלְאָה, הֶלְאָה; הִרְאֵיתֶם, הֶרְאֵיתֶם.

במקרא גם הֶגְלָה (לצד הִגְלָה); הֶפְדָּהּ.