ניקוד
איך נאמר 'בתוך כלי שיט' – be’oniya או שמא: bo’oniya?
מדוע הוגים את המילה 'כבשים' כְּבָשִֹ֫ים ולא כֶֹּ֫בֶשִׂים? מתי ננקד בפתח ומתי בקמץ? מתי בסגול ומתי בצירי?
ההשתלמות עוסקת בניקוד בהתאם לתקן של האקדמיה ללשון העברית. הניקוד התקני הוא נקודת הפתיחה הטובה ביותר להיכרות עם דקדוק עברי, עם תורת ההגה ותורת הצורות ועם מסורות ההגייה של העדות השונות.
המרצה: ד"ר ברק דן, ראש המזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית. ד"ר דן מעורב תדיר בקביעת התקן של האקדמיה, בייחוד בתחום הדקדוק, ויש לו ניסיון רב בהוראת ניקוד.
ההשתלמות מוצעת ללמידה עצמאית בזמנכם החופשי.
ההרשמה לעובדי הוראה היא באמצעות מערכת 'מצפן';
להזמנת ההשתלמות למוסדות כתבו לנו.
מבוא לבלשנות עברית
מהי עברית 'נכונה' ומהי עברית 'טבעית'? האם העברית הקדומה 'טובה יותר' מהעברית החדשה? האם תיתכן עברית נטולת השפעות לועזיות? האם דוד המלך ורבי יהודה הנשיא דיברו את אותה העברית? מה ההבדל במשמעות בין 'המרק בושל' ל'המרק היה מבושל' ל'המרק התבשל'? כמה בניינים יש בעברית וכמה זמנים?
ההשתלמות עוסקת בבלשנות עברית. נדונים בה ההבדלים בין תיאור המציאות בלשון להכוונת הלשון, והיא מציגה כמה יסודות בתולדות הלשון העברית. כן נלמדים עקרונות בסיסיים בדקדוק ובאוצר המילים, ונדון המגע בין העברית ללשונות אחרות.
המרצה: ד"ר גבריאל בירנבאום. ד"ר בירנבאום הוא בלשן, מחבר הספר 'לשון המשנה בגניזת קהיר'. היה המזכיר המדעי של האקדמיה ללשון העברית וחוקר במפעל המילון ההיסטורי.
ההשתלמות מוצעת ללמידה עצמאית בזמנכם החופשי.
ההרשמה לעובדי הוראה היא באמצעות מערכת 'מצפן'. ההשתלמות מוכרת לגמול ומומלצת במיוחד למורים המלמדים עברית כשפה שנייה.
להזמנת ההשתלמות למוסדות כתבו לנו.
תורת ההגה
כמה 'צלילים' יש בעברית? כמה תנועות וכמה עיצורים? האם המספרים האלה השתנו לאורך תולדות העברית? מדוע אומרים בעברית 'שלג' ובארמית 'תלג'? מדוע המילה 'דהבא' הארמית מקבילה למילה 'זהב' העברית? מתי הומצא הניקוד? האם הוא משקף נאמנה את לשון המקרא?
ההשתלמות עוסקת בתורת ההגה של העברית מבחינה היסטורית. נדונים בה מצאי התנועות ומצאי העיצורים של הפרוטו־שמית, של העברית המקראית ושל לשונות שמיות אחרות, וכן נלמדים בה מעתקי ההגיים העיקריים שחלו בעברית.
המרצה: ד"ר גבריאל בירנבאום. ד"ר בירנבאום הוא בלשן, מחבר הספר 'לשון המשנה בגניזת קהיר'. היה המזכיר המדעי של האקדמיה ללשון העברית וחוקר במפעל המילון ההיסטורי.
הרשמה לעובדי הוראה – השתלמות מוכרת לגמול
להזמנת ההשתלמות למוסדות כתבו לנו.
תורת הצורות
ממה מורכב השורש העברי? מדוע לבניין אחד יש לעיתים צורות שונות? מה פירוש ו' ההיפוך בלשון המקרא, ומה ההבדל בין 'אקום' ל'אקומה'?
ההשתלמות עוסקת בתורת הצורות של העברית מבחינה היסטורית. נדונים בה זמני הפועל, שורשים לגזרותיהם, משקלי השמות והכינויים תוך השוואה לפרוטו־שמית וללשונות שמיות אחרות.
המרצה: ד"ר גבריאל בירנבאום. ד"ר בירנבאום הוא בלשן, מחבר הספר 'לשון המשנה בגניזת קהיר'. היה המזכיר המדעי של האקדמיה ללשון העברית וחוקר במפעל המילון ההיסטורי.
הרשמה לעובדי הוראה – השתלמות מוכרת לגמול
להזמנת ההשתלמות למוסדות כתבו לנו.
תחביר
האם המילה 'גשם' יכולה לשמש כמשפט שלם? מה פירוש המילה 'להאהיל' ואיך היא קשורה למילה 'לככב'? בצירוף 'ראש ההר היפה' – האם ההר יפה או רק ראשו יפה? מדוע אין התלבטות דומה לגבי הביטוי 'שמלת הילדה הבוגרת'? מה ההבדל בין המשפט 'יוסי אכל תפוח' למשפט 'את התפוח אכל יוסי'? ומה טיב הקשר בין המשפט 'ראובן מכר רכב' למשפט 'שמעון קנה רכב'?
ההשתלמות עוסקת בתחביר עברי תוך התייחסות לשלוש גישות בלשניות: בלשנות היסטורית, בלשנות מבנית ודקדוק יוצר. נדונים בה חלקי הדיבר, מבני צירופים ודגמי משפטים, וכן נדונים בה הרבדים השונים של הניתוח התחבירי: דקדוק, סמנטיקה ופרגמטיקה.
המרצה: יהונתן רוסן ממן, מרכז מערך ההשתלמויות (בפועל) של האקדמיה ללשון העברית. יהונתן חוקר תחביר וסמנטיקה בלימודיו האקדמיים. הוא נציג האקדמיה בוועדת המקצוע להוראת העברית של משרד החינוך, והוא שותף בהכשרות שונות למורים בתחום הוראת התחביר.
הרשמה לעובדי הוראה – השתלמות מוכרת לגמול
להזמנת ההשתלמות למוסדות כתבו לנו.
סמנטיקה
מה ההבדל בין 'חמה' ל'שמש' ובין 'ירח' ל'לבנה'? האם כל אלה הם 'מאור' או שמא 'כוכב'? איך תחלקו לשתי קבוצות את המילים 'אַיִל' 'איש' 'אישה' 'טלה' 'ילד' 'כבשה'? האם נקבת ה'חמור' היא 'אתון' או 'חמורה'? מדוע מקובל להבחין בין 'חייט' ל'תופרת'? מה הקשר בין 'נתן' ל'קיבל'?
ההשתלמות עוסקת בסמנטיקה עברית (בהשוואות קלות לאנגלית) תוך התייחסות לשלוש גישות בלשניות: בלשנות היסטורית, בלשנות מבנית ודקדוק יוצר. נדונים בה מעתקי משמעות, תכוניות סמנטיות ויחסות סמנטיות, וכן יש בה התייחסות לתחביר ולפרגמטיקה.
המרצה: יהונתן רוסן ממן, מרכז מערך ההשתלמויות (בפועל) של האקדמיה ללשון העברית. יהונתן חוקר תחביר וסמנטיקה בלימודיו האקדמיים. הוא נציג האקדמיה בוועדת המקצוע להוראת העברית של משרד החינוך והוא שותף בהכשרות שונות למורים בתחום הוראת אוצר המילים.
הרשמה לעובדי הוראה – השתלמות מוכרת לגמול
להזמנת ההשתלמות למוסדות כתבו לנו.
סמנטיקה לקסיקלית בקיץ תשפ"ה
מדוע המשפט 'כבשה שחורה עברה בינינו' מעורר גיחוך? כיצד התקצרו הצירופים 'איגרת גלויה' ו'מכנסיים תחתונים' ל'גלויה' ו'תחתונים'? למה האקדמיה ללשון העברית התבקשה להחליף את שמו של מקצוע הסיעוד ל'אחיוּת'? ומה הן התופעות הלשוניות שבגללן המשפט 'נקנה בר' יכול להביע שלוש משמעויות שונות?
ההשתלמות עוסקת בסוגיות העיקריות ובמושגי היסוד של תורת המשמעים (סמנטיקה), ומתמקדת בהיבטים השונים של משמעות הסימנים הלשוניים (המילים והמבעים) ובשאלות הקשורות ביחסים שבין הסימן הלשוני ובין מה שהוא מייצג. ההשתלמות דנה בגישות המבניות לשאלת המשמעות, וכן בהיבטים דיאכרוניים, כגון מעתקי משמעות והשפעות חיצוניות על אוצר המילים. ההשתלמות מקנה ללומדים כלים להבחנה בתופעות ובתהליכים סמנטיים בטקסטים מסוגות שונות ובמילון. במהלך ההשתלמות מוצגים קטעי שירה וספרות וסרטונים.
ההרשמה אינה דורשת ידע מוקדם. ההשתלמות כוללת תרגילים אסינכרוניים בין השיעורים.
המרצה ד"ר נטע דן היא חוקרת במדור לעברית החדשה המוקדמת באקדמיה ללשון העברית. במאמריה היא עוסקת בלשון השירה והספרות העברית.
ההרשמה להשתלמות תיפתח לקראת קיץ תשפ"ה.
להזמנת ההשתלמות למוסדות כתבו לנו.
דקדוק העברית לתולדותיה
בשנת תשפ"ג, שנת השבעים לייסוד האקדמיה ללשון העברית, התקיימו מעל 20 הרצאות מפי חברי האקדמיה וחוקריה. ההרצאות עסקו בענפי הדקדוק השונים בתקופות ובסוגות מגוונות לכל אורך תולדות העברית.
אפשר להרכיב מן ההרצאות האלה סדרות לפי ענפי הדקדוק או לפי תקופה או סוגה. אפשר גם להירשם להשתלמות מלאה המורכבת מכל ההרצאות.