תחיית העברית – המשחק
לכבוד יום העברית – פעילות מאתגרת לכיתה בקבוצות: איזו קבוצה תמצא ראשונה את התשובה המסתתרת מאחורי הקטעים המתארים ציוני דרך בתחיית השפה העברית?
המשך קריאה>>ממשלת ישראל הכריזה על יום כ"א בטבת, הוא יום הולדתו של אליעזר בן־יהודה, יום הלשון העברית. האקדמיה ללשון העברית מזמינה את המורים ואת התלמידים לציין יום זה בפעילות מיוחדת בתחום הלשון העברית ואף להכין לקראתו מיזמים כיתתיים ובית־ספריים. לפניכם שיעורים מקוונים, מערכי שיעור ושפע מקורות לפעילות ולמיזמים בכיתה מטעם האקדמיה, וכן מבחר מערכי שיעור ששלחו אלינו מורות ומורים. ראו עוד רעיונות לפעילויות ולמיזמים בבתי הספר ביום העברית בשנים קודמות.
לכבוד יום העברית – פעילות מאתגרת לכיתה בקבוצות: איזו קבוצה תמצא ראשונה את התשובה המסתתרת מאחורי הקטעים המתארים ציוני דרך בתחיית השפה העברית?
המשך קריאה>>חמישה משחקים לקראת שבוע העברית העוסקים בשורשים, מילים והפכים.
המשך קריאה>>יוחאי אורלן, מורה המכין לבגרות בלשון מפרט כמה דרכים להשתמש באתר האקדמיה ללשון העברית לשם למידה חווייתית של נושאים בעברית בכיתה, גם נושאים מהבגרות עצמה.
המשך קריאה>>נטלי גוטמן, רכזת פרויקטים ומקצועות רבי מלל בבית הספר הריאלי העברי בחיפה, מתארת את המיזם "מילים מילים" של כיתות ה', אשר עסק בשאלה כיצד נולדות מילים חדשות בשפה העברית.
המשך קריאה>>ד"ר שרון רחמים וצוות מרכז פסג"ה לוד הפיקו יחידת לימוד שמטרתה לבחון באמצעות מילות השיר "שיר בעברית" את ססגוניותה של העברית העכשווית – את חיבורה למקורות, את ההשפעות מלשונות היהודים ומן האנגלית מצד שני ואת מִשְׁלַבֶּיהָ מן הלשון הספרותית הגבוהה ועד העגה.
המשך קריאה>>מורים ומורות מוזמנים להיעזר במגוון הפעילויות שהכינו מורות ללשון בחטיבת הביניים "גאון הירדן דרכא" בעמק המעיינות.
המשך קריאה>>משחק תחנות בסגנון "חפש את המטמון", שפיתחה אשת החינוך תמי קליימן בר ומבוסס על תוכנית הטלוויזיה "המרוץ למיליון".
המשך קריאה>>מה הייתם אומרים לוּ חזרתם אחורה בזמן לשנים 1913–1914 שבהן התרחשה מלחמת השפות? היוזמה היפה של נועה בן חמו, מורה ללשון בבית הספר ויצ"ו ניר העמק שבעפולה, העניקה לתלמידיה חוויה לשונית יוצאת דופן. היא הקימה בעבורם "חדר בריחה" בבית הספר והחזירה אותם אחורה בזמן.
המשך קריאה>>העבודה המתוארת במצגת הוכנה במסגרת המיזם של האקדמיה ללשון העברית ק"ן לבן־יהודה כן לעברית בשנת תשס"ח, וזכתה במקום הראשון.
המשך קריאה>>לקראת יום העברית מורים ומורות רבים מוצאים לנכון לייחד פעילות בכיתותיהם לסיפורה המיוחד של לשוננו. לפניכם שפע של מקורות שיוכלו לסייע לכם בהכנת הפעילות.
המשך קריאה>>מורים ומורות רבים מבקשים לייחד פעילות בכיתותיהם לסיפורה המיוחד של העברית. לפניכם הצעות למיזמים המתאימים לתלמידים בבית הספר היסודי ובבית הספר העל־יסודי. ברשימת המיזמים: הכנת מחזה על חיי אליעזר בן־יהודה, מצגת מילים לבית הספר, פעילויות הקשורות בחידושי המילים, הצעת שמות עבריים לבתי עסק, משחק "טריוויה" בנושא העברית, אז והיום בעיתונות העברית.
המשך קריאה>>במרכזו של יום העברית תשע"ו עמד המיזם "מטבע לשון בכל יום", ולקראתו פורסמו באתר האקדמיה סיפוריהם של עשרות מטבעות לשון. בעקבות זאת הזמנו תלמידים ומורים לפעילות מגוונת בנושא מטבעות הלשון – פעילות היפה לכל שנה.
המשך קריאה>>מניין לנו המטוס והצילום? מה הם נעצוצים? האם צריך לומר רַכְבָּל או רַכֶּבֶל, ומה התשובה על השאלה הזאת מלמדת על הלחמים?
ביום העברית תשע"ה שודר שיעור מקוון בנושא חידושי המילים בשיתוף פעולה בין האקדמיה ללשון העברית, הפיקוח על הוראת העברית והמרכז לטכנולוגיה חינוכית.
שיעור פעיל מקוון מחדר בן־יהודה שבאקדמיה ללשון העברית – השיעור מיועד לתלמידי כיתות ד'–ו' ולחובבי העברית בכלל.
המשך קריאה>>